søndag 22. desember 2013

Keep Calm and Read a Book!

Strand Book Store i NYC
Da jeg var barn, leste jeg absolutt hele tida. Vi snakker ei bok per dag, i snitt. Hvilket jeg rakk fordi 1) barnebøker er ganske tynne (dette irriterte meg VELDIG), 2) jeg hadde mye mer fritid enn nå, og 3) jeg var god til å utnytte hver eneste ledige øyeblikk til å utøve lesehobbyen.

Og så. Ble jeg voksen. (Ish). Fikk litt flere forpliktelser, et mer aktivt sosialt liv, og, ikke minst, oppdaget internett. Så, leser dessverre mye mindre nå, enn det jeg gjorde før.

Setter jeg meg først ned med ei god bok, er det derimot like fantastisk nå, som det var da jeg var ti. Og nå som jeg har ferie, er det mer tid enn vanlig, til å gjøre nettopp dette! Regner med dette gjelder flere enn meg selv, og tenkte derfor å komme med en liten leseforslagsliste. De engelske bøkene finnes både på norsk og engelsk, men jeg anbefaler selvfølgelig originalspråket ;)

1. "Looking for Alaska"/"Hvem er du, Alaska" av John Green.

Jeg har vært fan av John Green i årevis, og det gleder meg derfor veldig, at han nå er blitt mer kjent her i Norge. Anbefaler i grunnen alt han har skrevet. Men kan jo være greit å starte her, siden det er debutboka.

Bokas hovedperson er Miles. Han er opptatt av berømte siste ord, og lengter etter et mer begivenhetsrikt liv. Dette resulterer i at han starter på internatskole. Her blir han blant annet blir kjent med Alaska. Alaska er morsom og vakker, men også selvdestruktiv og sårbar. Miles er utrolig fascinert av henne, og hun trekker ham inn i sin verden. OG SÅ. Skjer det noe. Etter dette blir ting aldri mer det samme... (mer vil jeg ikke si, i fare for å avsløre for mye!)

Det jeg elsker med denne boka, er at Green er utrolig god til å lage så komplekse, realistiske karakterer. Samtidig er selve handlingen veldig fengslende. Boka er markedsført som ei ungdomsbok, men vil absolutt si den passer for voksne og.

2. "Kjerringer" av Helene Uri.

Denne boka er bare utrolig kul! Den omhandler fire svært ulike kvinner, som tilfeldigvis tar et latinkurs sammen. De finner etterhvert ut at de har noe til felles, nemlig at de har menn i livet sitt, som undertrykker dem. De bestemmer seg derfor for å bli skikkelige kjerringer, og gi hver og en av dem en lærepenge.

"Kjerringene" er ikke mannehatere, men de vil gjøre noe mot menn som faktisk er slemme. Ei festlig, velskrevet bok, som også tar opp alvorlige temaer.

3. "Hver dag" / "Every Day", av David Levithan.

Hele livet sitt, har A våknet opp i en ny kropp, hver morgen. Han tilbringer en dag i denne kroppen, før han går videre.

Dette er noe A har akseptert, og han har laget sine egne regler, for å overleve: ikke bli for involvert, ikke etterlat spor, ikke bland deg inn i andres liv.

Dette går bra, helt til A våkner opp i Justins kropp, og møter kjæresten hans, Rhiannon. Hun er en person A kunne tenkt seg å tilbrakt mer tid sammen med. Hvilket gjør at A, for første gang, starter med å bryte sine egne regler. 

Som dere sikkert forstår, er dette et komplisert konsept, og kunne gått veldig feil. Levithan greier derimot å skape en overbevisende karakter i A, og du føler virkelig på hvordan han har det. Ei gripende bok, jeg tror jeg leste den ut på typisk to dager, ha ha. Også denne blir noen steder markedsført som ei ungdomsbok. Men jeg vil si den passer for litt eldre også.

4. "The Brightest star in the sky" / "En stjerne i natten", av Marian Keyes.

Jeg elsker Marian Keyes! Bøkene hennes blir ofte beskrevet som chick-lit, men det syntes jeg underminerer dem. Keyes bøker tar opp alvorlige temaer, de er godt skrevet, og inneholder et variert persongalleri. Samtidig er de utrolige morsomme!

Historien her, starter ved at en usynlig kraft entrer Star Street 66. Deretter våker kraften over byggets innbyggere i 61 dager, før den avslører hvem den er...

Innen den tid, blir vi, gjennom kraften, kjent med byggets innbyggere. Det er Katie, som jobber i musikkbransjen. Det er to polske arbeidere, som bor med den rappkjefta taxisjåføren Lydia. Det er gartneren Fionn, som foretrekker planter fremfor mennesker, og som ser ut som en eventyrprins. Det er også Matt og Maeve, som holder unna tristhet ved å gjøre gode gjerninger.

Denne boka er både søt, fin og sår . Den er lettere enn de andre av Keyes sine bøker, perfekt å lese rundt jul!

5. "And Then There Were None" / "Og så var det ingen", av Agatha Christie

For de av dere som trenger litt spenning, innimellom juletreselskaper og sirupsnipper:

Ti gjester ankommer ei øy. De er alle invitert av øyas eier, som ikke dukker opp da de ankommer huset. Etter å ha blitt kjent med hverandre, innser samtlige at de heller ikke helt er sikre på hvem øyas eier egentlig er...

Så, under oppholdets første middag, blir en av gjestene drept. En kassett spilles så av, hvor en stemme avslører at de alle har gjort seg skyldig i noe, og at de vil bli drept, en etter en...

Handlingen høres kanskje litt for horribel ut, når du leser om den her. Det som er med Christie, er derimot at hun er en old-school krimforfatter. Historien er en psykologisk thriller, ikke en beskrivelse av grusomme drapsscener. Dette har vel også blitt en av våre krimklassikere etterhvert, og er min favoritt blant Christies bøker.

Ok, da tror jeg at jeg avslutter denne lille listen. Kunne foreslått mange flere bøker, men det får vi ta på sikt. Nå vil jeg nemlig legge vekk dataen, og kose meg med denne boka.

Ha en fin bittelillejulaften videre, så snakkes vi =) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar