fredag 8. november 2013

En kokk; mye søl


Heihei =) Her ser dere altså hva som skjer på kjøkkenet når fire jenter bor sammen...



Eller nei. Sannheten er at bildet viser hva som skjer når en enkelt jente lager middag. Og den jenta er ingen ringere enn meg selv...

Nei, jeg vet ikke hvordan jeg får det til?

Hadde det fint mens jeg holdt på, da. Var alene hjemme, og er veldig glad i å lage mat bare til meg selv, ha ha, i motsetning til de fleste jeg kjenner. (Selv om det selvfølgelig er ENDA koseligere å lage det til andre, da...)

Hadde (merkelig nok) ekstrem cravings på noe med pølse og makaroni, altså typisk barnemat...Og siden vi ikke har nett for tida, måtte jeg ta i bruk mine kreative evner. 

Det jeg endte opp med, var en slags fusion mellom pølsegrateng og amerikansk macaroni and cheese. Mener selv den var ble veldig god. Syntes alt jeg lager er veldig godt, ha ha, men samboerne var enige i at den så god ut, da de kom hjem...

Faktisk spurte de om oppskriften. Og så tenkte jeg, hvorfor ikke la alle i verden bokstavelig talt få gleden? Altså makaronigleden. Delte jo helsedrikkene mine sist uke (regner med flere av dere har prøvd ut drikken med hvitløk i?), så dette er jo nesten en ny trend.

Så, her kommer den:

Pølsegrateng og mac and cheese FUSION



Porsjon: to personer.

Ingredienser:

2 1/2 dl. makaroni
en tredjedel brokkoli
en halv paprika
To pølser

Til sausen: 
en spiseskje smør
en spiseskje mel
tre-fire spiseskjeer revet ost
ett egg
2 dl. melk
1 dl. matfløte
litt revet muskat (kan sløyfes)
kajennepepper (kan sløyfes)
salt og pepper

1. Kok opp valgfri pasta.

2. Kutt opp grønnsakene og pølsebitene. Evt. kan du også steke grønnsakene litt, i ei stekepanne.

3. Lag sausen! (Får litt angst over tanken på at JEG skal fortelle folk hvordan de lager saus. Føler det er den type ting du må være typisk over 30 for å virkelig mestre. Men. Jeg har gjort et forsøk, så får den eldre garde heller gi forbedringtips...)

  a) Smelt smøret i ei gryte, og tilsett så melet. Visp det sammen hurtig, til blandingen er jevn.
  b) Tilsett melka, litt og litt. La det koke noen minutter, til sausen blir tykkere. På lav varme.
  c) Tilsett fløten, og skru varmen enda mer ned. 
  d) visp sammen egget i en egen skål. Tilsett litt av sausen oppi, for å temperere egget. Så tilsetter du eggeblandingen i sausen.
  e) Rør sammen, og skru av varmen.
  f) Tilsett osten. Rør til osten er smeltet.
  g) Tilsett krydderet. Her er det vel bare å smake seg litt frem. (Selv gjorde jeg IKKE det, og tilsatte altså tre-fire spiseskjeer kajennepepper. Så. Det er nok for mye, for de fleste...)

4. Bland sammen ALLE ingrediensene, inkludert sausen. Legg så alt oppi en mellomstor form, legg ost oppå, og stek i ovnen på 200 grader i 20-25 minutt.

5. Er du like rotete som undertegnede, anbefaler jeg å rydde opp mens middagen er i ovnen. Greit å få det unnagjort før eventuelle samboere kommer hjem, og finner ut at du er for rotete til at de vil bo med deg...

Så det var ukas oppskrift. Dere får gi beskjed hvis dere prøver den ut! Og ja, matvanene mine er en smule mer avanserte til vanlig...

Forresten, da maten var ferdig, var jeg såpass utsulta at jeg helt glemt å fotografere maten. (Det er sånn du gjør når du har blogg, lol...) Så fikk bildet herfra... men er tilnærmet identisk det jeg lagde, da...

Ok, nå må jeg gi mobilnettet tilbake til Astrid. Vi to har hatt en chillingtime type jentekveld. Altså den hvor du bare spiser chips og godteri, (ikke typisk kesam med bær), og ser på TV. (For de uinnvidde: er ekstremt mange ulike type jentekvelder. Etter 23 år som jente, er dette noe jeg KAN...)

Snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar