søndag 2. juni 2013

Hvordan overleve eksamensperioden

Hei og god søndag, kjære blogglesere! Jeg håper dere har en fin dag.

Det har jeg. Sett ut fra mine omstendigheter, som er at jeg leser til eksamen.

Jeg har sjokolade, nemlig. Med cappuccinosmak (takk til de søte kollokvievenninnene mine som gav den til meg!). Og dette blir faktisk min 13. eksamen ved UiB. Så vet dere hva. Jeg begynner å bli vant til dette livet.

På grunn av dette tenkte jeg å komme med en slags eksamensoverlevelsesguidetypeting. Jeg publiserte en da jeg var 19, i denne bloggens spede begynnelse, den kan leses her. Men nå har jeg jo som sagt langt mer erfaring. Pluss at jeg har faktisk har STUDERT psykologi ett år, og da har fagkompetanse på feltet.

Det med fagkompetansen er veldig viktig å ha i bakhodet når dere leser tipsene. Sånn for å innse den høye graden av LEGITIMITET de har.

SÅ. La oss starte:

Malenes eksamensoverlevelsestips!

1. Rydd vekk joggebuksa! Gre håret! Gå med fine sko!

For meg er jo ikke joggebuksa et valg engang, da joggebukse = døden på mitt fakultet. (Og det er jo dumt i seg selv, selv om jeg personlig uansett har angst for joggebuksetypeplagg.)

Men. Uansett. Det er faktisk en psykologisk greie, at om du ser bra ut, vil du automatisk føle deg bedre.

So, lipstick on, People!

(Hvis du er jente liksom. Rent personlig ville jeg ikke anbefalt deg det om du er gutt.)

2. Spis god mat!

Man må tross alt beholde de gledene man kan, og det fine med mat er at du alltid har behov for det, uansett hvor mye du har å gjøre.

Så jeg kommer på skolen med sånn type tre matbokser, med alt fra salat og wraps til pizza og lapskaus.

Sistenevnte er en av mine favoritter i eksamensperioden. Lapskaus er bare veldig "comfort food" for meg, jeg tror det har noe med å gjøre at jeg forbinder det med besteforeldre og kalde høstdager og sånn.

Og hvis du kjøper en lapskausblanding i frysedisken, tilsetter litt pølse/kjøtt, samt litt ekstra grønnsaker og krydder...det blir faktisk både sunt, enkelt, og godt!

3. Lag en fargerik eksamensplan. Med masse avkrysningsruter. Igjen nok en psykologisk triks. Følelsen du får når du krysser ut ting altså, den er fantastisk.

4. Ikke spør medstudenter om hvor langt de har kommet med lesinga. Eller når de kom på lesesalen. Eller når de dro fra lesesalen.

Sammenlikning skaper bare stress. Bare gjør greia di, og snakk om andre ting enn fag i pausene. For eksempel hvem i One Direction som er kjekkest, sånn for å komme på et tilfeldig eksempel som ikke har grunnlag i mitt virkelige liv i det hele tatt...

5. Drikk gøye drikker.

Fordi du kan jo ikke spise hele tida. Selv om du egentlig vil det, fordi det, som vist til ovenfor, er din eneste glede. Det er her drikkene kommer inn. Ta deg en iskaffe. Te med honning. Smoothie. Limonade. Vann med sitron.

Her er det kun kreativiteten som setter grenser. Vel, og økonomien. Men, på den andre siden, det hjelper deg igjennom studiene. Er det ikke det man får studielånet til??

6. Gå ut av lesesalen! Oppretthold ditt sosiale liv! Ta en joggetur, se en film, gå ut og spis pizza. Se på skyene på himmelen og fuglene som synger, og fokuser på at livet er mer enn en bokstav på et ark.

7. NETTSHOPPING. Igjen, studielånets formål er å hjelpe deg igjennom studiene.

Og hva som hjelper deg igjennom studiene? Vel, det er jo faktisk veldig individuelt. Og om man er den type person som trenger å kjøpe ting for å føle seg bedre i stressende livsperioder, vel, da må man nesten bare akseptere denne siden ved deg selv.

(Viktig med aksept av seg selv og sånn. Her drar jeg ut min nevnte psykologiske kompetanse.)

Innenfor rimelighetens grenser, vel og merke. Sånn, når du har fylt opp hele den (virtuelle) handlekurven med Ole Henriksen-produkter, da er det kanskje på tide å ta et steg tilbake og påminne seg selv om at det er viktigere å ha penger til husleie enn ekstremt glødende hud.

Muligens.

8. Husk at Gud har gode tanker for deg, uansett hvor umulig eksamenssituasjonen fremstår!

Frykt ikke, for jeg er med deg,
  vær ikke redd, for jeg er din Gud!
   Jeg gjør deg sterk og hjelper deg
   og holder deg oppe
   med min rettferds høyre hånd.

                                               - Jesaja 41;10

9. IF ALL ELSE FAILS: hiv vannballonger fra vinduet dit ned på gata. Inviter eventuelle samboere til å joine deg. Gjør en lek ut av det!

(Igjen nok et tilfeldig eksempel som ikke har noe med mitt virkelige liv å gjøre!)

Ni er ett godt sted å slutte syntes jeg. Så da får jeg bare si lykke til, både til meg selv og til dere.

Og til alle dere som ikke har/er ferdig med eksamen. Jeg velger å ikke forholde meg til hvor utrolig heldige dere er, inntill 10. juni, når jeg joiner gjengen deres...

Snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar