fredag 10. januar 2014

Klossethet, mimring, og altfor sterk chili


Noen ganger, så blir jeg i grunnen litt paff. Over meg selv, og hvor klumsete jeg er. Jeg mener, jeg har åpna og lukka dører siden jeg var, jeg vet ikke, halvannet år? Likevel greide jeg, idag, å slå armen hardt inn i døra bak meg.

Virker som om kroppen fortsatt ikke har forstått det med at døra er rett bak deg, om du lukker den.

Som dere ser: jeg er i slaget i dag. Ha ha.

Men vet dere hva, jeg har faktisk hatt litt sånn wonderwoman-tendenser denne uka. I hvertfall på kjøkkenet. Har nemlig gjort noe jeg aldri gjør: laget ukesplan over middagene mine! Dette var inspirert av den fantastiske kokeboka jeg fikk til jul, "Trines mat", som er skrevet av dama bak trinesmatblogg.

På grunn av dette, må jeg virkelig si at hvert ett måltid har vært en fest. Riktignok enpersonsfester, men fest uansett. De to siste dagene, så har jeg for eksempel spist tom ka gai suppe. Bare tok en annen type chili oppi, enn det som sto i oppskriften, og denne var mye større, pluss sterkere, så, ja, døde bittelitt, da jeg spiste suppa. På tross av dette, så var det utrolig godt!

Å, det minte meg om en liten hendelse fra i fjor, under et besøk på en mikrofinansbank i Sri Lanka. Vi ble servert noen hjemmelagde kjeksgreier, med grønn chili i. Jeg tenkte jeg kunne smake, for å være høflig.

Så jeg forsynte meg av kjeksen jeg, og først gikk det ganske greit. (Er ikke så kresen. Eller spesielt redd for matforgiftning.) Men, chilismaken ble bare mer og mer fremtredende, jo mer jeg spiste...

Til slutt satt jeg der, med rennende øyne og brennende gane. Aldri hatt så vondt i ganen/munnen før!

Mamma bare "du må ikke spise opp, Malene," så jeg la den fra meg, da.

(Var bare Andreas og meg som turte å smake...) 

Forresten, hvis dere lurer på hvorfor folk i en mikrofinansbank ville møte meg, servere meg kjeks med chili i, osv, så var jeg nok bare med i pappas entourage. 

Foruten chilikjeks, så fikk vi også blomsterkranser. Pappa sin var veldig lik den landets evigsittende president/semidiktator har på seg, på megastore plakatene av ham, som var overalt. 

Tror dette, med blomstene på presidenten, er en slags psykologisk strategi folka hans har pønsket ut. Sånn, at man ser blomsterkransen, og ubevisst får positive assosiasjoner og greier. Istedenfor å tenke på at vedkommende er korrupt.

Uansett, når vi kom tilbake til hotellet, så kommenterte en av de ansatte pappas krans. Han bare "you look like a world leader"

(Liker at world leader = blomsterkrans...)

Og pappa bare "yes, maybe I`ll try to bribe you?"

Og han mannen bare så på ham og sa ingenting. 

Tror kanskje den korrupsjonsgreia var litt tabu...

Bare en liten random historie fra mitt liv, lol.

Men nå skal jeg ut i verden, gjøre greier, og, ja forhåpentligvis ikke falle og slå meg!

Wish me luck =) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar