søndag 24. mars 2013

Aussie Life

Australia, altså. Vi snakker sol, vi snakker varme, vi snakker konstant tilgang på espressotype kaffedrikker.

Sistnevnte blir påspandert meg av mine foreldre sånn hver gang vi drar ut et sted.

Foreldrene mine er, som jeg har nevnt før, bittelitt fine på det når det gjelder kaffe. Vi har ikke trakter hjemme i Norge, liksom, vi har espressomaskin. 

Faktisk syntes pappa det var sånn halvveis rart at vi ikke har espressomaskin i leiligheten i Bergen. Jeg bare "det er litt dyrt..."

Men han mente dette var en fornuftig ting å bruke sparepengene på. 

Men. Jeg har liksom litt stort hårbudsjett, så, vel, vi får se. 

Ting er i iallefall bra her down under. I dag dro vi på stranda et par timer. Å ligge på stranda er en aktivitet som appellerer veldig til meg som person. Fordi. Du kan liksom ligge og lese bøker, som er sånn en av mine favorittaktiviteter fra før av, samtidig som du blir brun! Og befinner deg i naturskjønne omgivelser! Og hører bølgenes brus. 

Mye gøyere enn å lese NIRI på lesesalen, det er helt klart. 

Australia er litt sånn drømmelandet egentlig. Veldig rent og pent overalt. OG nevnte jeg at det er konstant sol? Ja, jeg vet, jeg gjorde det...jeg bare...er ikke vant til dette livet!

Det er derimot foreldrene mine. Faktisk har de bodd her såpass lenge nå at de syntes det er litt "kaldt" for tida. 

Jeg bare "dere kan ikke si det er kaldt! Det er 23 grader ute! Jeg bor i Bergen! Vi sier det er fint vær når det er overskya og bare regner litt." 

Ellers så kommer min absolutte favorittforfatter, Jaclyn Moriarty, fra Australia. Jeg er VELDIG fan, sånn i den grad at jeg faktisk skrev til henne en gang i tida (hun svarte også, og var kjempehyggelig!), og halvveis vurderte å stalke henne da jeg kom her. 

(Vel, ikke egentlig med den stalke-greia. Bare, sånn, nesten.) 

(Pluss at hun bor i Sydney. Det er litt for langt unna.) 

Det er ingen i Norge som har hørt om henne, heller. Så en av tingene jeg gledet meg til da jeg kom her, var å bare gå inn i en bokhandel og kjøpe den nyeste boka hennes. Fordi. Tatt i betraktning hvor bra bøker jeg syntes hun skriver, var jeg sikker på at hun var ganske kjent her.

Men. Jeg var i en bokhandel i går, og de bare "who`s Jaclyn Moriarty?" 

Og jeg bare "hæ???" Innvendig liksom. 

Så det var et sjokk. 

Dessuten hadde de ikke boka engang!? 

Jeg fant ei bok søsteren hennes hadde skrevet, da. 


Og jeg gir ikke opp min leting. Oh no. Det blir en påskeeggjakt liksom, bare etter bøker!!

Forresten har jeg fortsatt ikke sett noen kenguruer. Men jeg jobber med saken. 

Snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar