torsdag 26. mars 2009

Don`t mess with the fashionaddicts...

"Det er bedre å være moteidiot enn bare idiot" Kant

Nå sitter jeg egentlig og skal finne stoff til et slags "særemne" vi skal ha i kultur og kommunikasjon. Jeg skal ha om klær og identitet, og intervjue folk om dette...også må jeg finne litteratur som omhandler dette. Det er faktisk veldig vanskelig å finne. Jeg har lånt ei bok som heter "Mote - et filosofisk essay". Men jeg føler ikke at den handler så mye om hva klær kommuniserer og sånn. Og den er bittegranne kjedelig.

Det er jo bra at folk faktisk innser at mote ikke bare er tull og sånn, ,selv om det selvsagt ikke er det viktigste her på jord, og faktisk skriver seriøse bøker om det. Jeg syntes det er sykt plagsomt med folk som sier at hvis man og interesserer seg for klær så er man overfladisk. For det første så utrykker faktisk klærne du går i noe, om du vil det eller ei.

Og det fantastiske med klær er jo nettopp det at du kan forandre utseendet ditt ved hjelp av de. Rette farger og snitt kan foreksempel få deg til å se mindre blek ut og trekke oppmerksomheten bort fra områder du er mindre fornøyd med. Og jeg sier ikke at selvtillitten bør avhenge totalt av det ytre, men det å se bra ut gir deg faktisk et selvtillitsboost.

Også er det jo klær gøy, da! Og i en verden full av klimakriser, finanskriser, og det som verre er, er det faktisk fint å ha noe som bare er overfladisk og gøy. Jeg er ikke Rachel Zoe, liksom, og har ikke noen bestemt stil egentlig. Jeg bare lar meg inspirere av ulike ting. Foreksempel i sommer, da jeg var i Israel, kledde jeg meg litt sånn etnisk med lange kjoler, linbluser, skjerf, skinnsandaler o.l.



(Sistenevnte antrekket er kanskje litt vel...etnisk. jeg går faktisk i kjortel. Men altså, jeg var i Jeriko, jeg MÅTTE kle meg skikkelig anstendig så jeg ikke ble dradd med i et skjul av gale mannfolk eller noe. Og det var over 40 grader, så jeans ble litt vel varmt...) (Og den søte jenta til høyre er altså min gode venninne Hanne. Hei, Hanne!)

Og etter at jeg fikk (ikke kjøpte, fikk. Forteller kanskje den fantastisk lykkelige historien ei anna gang) Message jakka mi i vinter, har jeg blitt inspirert av stilen fra "Gossip Girl", for jeg føler den jakka (som jeg har vist bilde av før) er litt sånn Gossip Girl-aktig.




(sistenevnte bilde kan jo strengt tatt ikke inspirere meg stilmessig. Det ble vel egentlig mest med for å vise at gutter også kan ha bra stil. Og fordi...han er jo kjekk, da...)

Jeg syntes iallefall at det å bli inspirert av det du selv liker er mye viktigere enn å følge moten slavisk. Jeg skal ikke si at det viktigste er å være deg selv, for det er så klisje`aktig, men det er jo sant da (så da sa jeg det egentlig likevel...)Så har vel alle noen stiler de ikke liker, og noen de liker, og det er jo greit.Personlig er jeg ikke så veldig fan av det jeg liker å kalle for "realfagsmoten". Jeg har hatt litt problemer med å finne bilder av "realfagsmoten", men stikkordene er klær i naturfarger (HVORFOR? Du må faktisk ikke kle deg i mosegrønt fordi du studerer mose, altså), tursko 24\7, og fjellanorakker. For å nevne noen. Jeg er veldig for at alle skal få kle seg som de vil, men det blir liksom så...kjedelig og ukreativt. Ikke for å være slem eller noe.

Klemmer <3

3 kommentarer:

  1. ahahaha, realfagsmote xD
    you just made my day. <3

    vil nå påstå at idrettsmote er kjedeligere, men... x]

    SvarSlett
  2. Hm, det er sant, om man ikke har skikkelig fancy treningsklær, liksom...

    SvarSlett
  3. malene, på surfthechannel.com kan du se gg gratis :D det gjør jeg pga jobb!

    SvarSlett