torsdag 5. februar 2009

Malenes catwalkguide DEL en: Pretties

Min kjære mamma kom altså hjem fra Stockholm med "Vogue - catwalk edition" til meg sist uke. Ca. alle showene var representert...Jeg har altså hatt det kjempegøy med å se på masse superfine moter.

Dessverre er jo ikke alle klærne like fine. Det er et deprimerende faktum her i livet at svært mange klær designerene lager, klær som koster tusenvis av kroner, er enten:

1) stygge, eller
2) rare, eller
3) hadde vært fine hvis noen hadde fikset ørlite grann på de...sånn klippet av en merkelig hengende greie bak skjørtet eller noe...

Jeg tror problemet er at mange designere er altfor kunstneriske...klærne blir nesten ikke klær, de blir kunstverk. Vel, jeg for min del vil ikke gå med kunstverk. Jeg vil bare ha fine klær som faktisk SER UT SOM KLÆR!!!!! Selvfølgelig finnes det unntak. Takk og lov, altså.


Derfor har jeg bestemt meg for å lage en aldri så liten catwalkguide. Sånn for å råde om hva som er bra, og gjøre narr av det som er dårlig. Jeg vet at blader (og sikkert mange andre bloggere) gjør det samme. Men de driver alltid å sier at kolleksjoner som egentlig bare er dritstygge er "innovative", og "nyskapende"...de får jo faktisk annonseinntekter av firmaene som eier merkene, så de må det.


Men jeg har ikke akkurat problemer med at jeg kan få onde moteimperiumsjefer på nakken...så her kommer min EKSTREMT SUBJEKTIVE catwalkguide...(ekstremt subjektive betyr at dette er min mening om ting er stygge, fine, eller bare rare. Og det er sikkert mange som leser dette som er helt uenige med meg, og det er helt greit. Lag din egen guide, så kan vi sammenlikne!)


DEL EN: pretties

Chanel var, overraskende nok (jeg har alltid følt at Chanel var for eldre, snobbete damer), min favoritt i år. Nesten alle klærne var fantastisk vakre. Og det som fascinerer meg ved dem er at de er så klassiske. Mange av draktene kan se like fine ut om personen som går med den er atten eller åtti. Når jeg blir gammel, skal jeg kun ikle meg klær fra Chanel. Eller iallefall fake-Chanel.




Se bort fra den rare hodegreia. Jeg gjentar, SE BORT, fra den rare hodegreia. For kjolen er rett og slett nydelig.




Om jeg noen gang forlover meg med en prins og skal møte foreldrene hans, er det drakten ovenfor jeg skal ikle meg...



Ååååå, den skjorta og skjørtet!

Karl Lagerfeld, you have outdone yourself. Jeg ELSKER denne jakka.



Ingen er perfekte, selv ikke Karl: disse kjolene syntes jeg egentlig var litt...rare...


Andre kolleksjoner som var fine:


DIOR

Florlette stoffer, friske farger, belter som markerer livet...Dior sin kolleksjon var fantastisk fin!

Diane Von Furstenberg


Liknet litt på Dior sin, men mer romantisk. Blomster i håret = veldig, veldig bra!

Ok, nå avslutter jeg altså første del av min guide. Sånn i og med at jeg (faktisk) har et liv utenom bloggen min og sånn. Kanskje blir neste del full av flere fine ting...eller kanskje jeg kommer i et annet type humør og viser alle de STYGGE tingene. Selvfølgelig har jeg ikke råd til noen av tingene her uansett...takk og lov for hennes og mauritz, som kopierer catwalkene raskere enn man kan si John Galliano...

Ciao <3

4 kommentarer:

  1. hahaha, jeg leste faktisk en artikkel i british vogue (tror jeg det var) som handla om hvorvidt det var greit å gå med stygge/lite flatterende klær hvis de var nyskapende... eller noe sånt.
    så yay for vandrende kunstverk? hahaha.

    SvarSlett
  2. nei, så vittig at det faktisk skriver om det! Jeg for min del ikler meg KUN i klær jeg liker.

    SvarSlett
  3. Ja...om du begynner å spare nå så kanskje du har råd til å kjøpe noe her til bursdagen min ;) he he...

    SvarSlett