mandag 6. august 2012

Love the future: Mallorca una parte

Etter fem uker med hyppig guiding av spanske turister, fant jeg ut at det var på tide med en liten switcheroo.

Nesten bokstavelig talt. Jeg ble ikke guidet, liksom, men det var fordi jeg, på tross av å være i museumsbransjen(ish) valgte å prioritere bading og shopping fremfor de mer,  vel, kulturelle gleder.

Men, jeg var tross alt på Mallorca, som tilhører Spania.

Er jeg den eneste som får umidellbare negative assosiasjoner når jeg hører ordet Mallorca? Sånn typen charterturister som kjøper VG og norsk brunost på den lokale matbutikken. 

Men vet dere hva? Mallorca - i hvertfall den delen vi var på - var 1) veldig vakker, 2) og veldig spansk. Det var ingen av selgerne i butikken som kunne norsk, og det ser jeg på som en vesentlig del av min personlige ferielykke. Jeg så riktignok to danske barer, men det fortrengte jeg.

Hovedmålet med ferien var uansett å oppleve litt sommervarme. Siden vi er stakkars solhungrige nordmenn. Dette kravet ble mer enn innfridd, gjennomsnittstemperaturen lå på rundt 35 grader hver dag.

De stakkars solhungrige nordmennene jeg dro med var forøvrig mine gode venner Astrid, Ingelin og Mats.

Astrid er min housie, hvis dere ikke har fått med dere det. Ingelin har jeg kjent siden vi gikk på track sammen i sjette klasse. Og Mats er faktisk forloveden til Ingelin. Og hvis dere vil ha enda flere detaljer, så er Astrid forloveren til Ingelin.

Og hvis dere vil ha enda flere detaljer...så får dere heller sende meg en skriftlig forespørsel.

Uansett, vi fire hadde det virkelig kjempegøy i Palma de Mallorca og omegn.

Kanskje ikke spesielt overraskende så tilbrakte vi mye av tida vår på stranda. Det var vekselvis soling og avkjøling i vannet all day long. Vi lekte barnslige badeleker, spiste is og, ehm, lekte flere barnslige badeleker.

Og, jeg gikk gjennom en solkremboks på tre dager. Som fikk meg til å innse at min manglende evne til å bli brun ikke bare skyldes min genetiske arv...men også mitt miljø. Nærmere bestemt alle bladartiklene om Farene Ved Sol jeg har lest opp igjennom.

Jeg har fått litt farge, da. Og jeg kan redigere meg selv brunere på kameraet mitt, så det er uansett ok.


Ellers så var vi så heldige å bo i kjernen av Palmas shoppingssentrum. OG ved hjelp av ekstrem viljestyrke greide jeg å kun kjøpe en kjole. Pga. kjoleavhengighetsproblemene mine, liksom. Jeg mener, når du har så mange sommerkjoler at du ikke får tid til å gå med alle...da har du for mange sommerkjoler.

Jeg overtalte forresten Astrid til å kjøpe to kjoler. Jeg tror jeg levde litt igjennom henne, kjolekjøpsmessig. Bare jeg ikke smitter henne med avhengiheten min...

Så, i går, var ferien over og vi dro hjem. Og vi var trøtte. Siden vi måtte stå opp klokka halv fire for å rekke flyet. Men også glade. Siden det hadde vært en fantastisk fin uke. Og noen var faktisk også solbrente. Men det var ikke jeg. Siden jeg som nevnt er solbeskyttelsens uoffisielle talskvinne.
Og jeg tror nok det kommer en del 2 om våre ferieopplevelser. I den nærmeste fremtid. Siden jeg tross alt har ei til ferieuke, og dermed ikke noen andre pressende gjøremål å utføre. Men nå må jeg, ehm, lese ei bok eller noe. (Som dere ser, ingen andre pressende gjøremål...)


Ciao!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar