fredag 14. august 2009

Kake!

Så, sist gang jeg skrev nevnte jeg at jeg skulle lage ei kake til hadetfesten min. Ei veldig innvikla sjokoladeostekake. I går bestemte jeg meg for å øve meg på å lage den nevnte kaka, slik at jeg neste uke kunne lage ei helt perfekt ei. Før jeg begynte var forventningene STORE. Jeg hadde fortalt ca. alle jeg kjente om den fantastiske kaka jeg skulle lage, og gledet meg virkelig til å spise den.

Her er et bilde fra bladet (Agenda 3, 16) som oppskriften sto i. Jeg har de siste ukene vist bildet til ca. alle besøkende, og til søsknene mine (flere ganger), og snakket om hvordan jeg skulle lage den deilige kaka! Men se på den, da, er det rart jeg fikk lyst til å lage den?


I retrospekt så ser jeg jo altså at jeg kanskje var en smule vel ambasiøs da jeg begikk meg ut på å lage den. Men, som jeg skrev sist gang, så ER jeg overambasiøs...og har utviklet Bree Van de Kampaktige tendenser. Eller, jeg har utviklet hennes trang til å bake og vaske og forakten for hvite bukser på vinteren. Men jeg har IKKE utviklet hennes kakebakingsferdigheter.

Det er en viss forskjell mellom oss to...

Men, altså, tilbake til kakelaginga: kaka krevde ekstremt mange ingredienser og var ekstremt dyr, for eksempel krevde den til sammen 11 1\2 sjokoladeplater, tre bokser med Philadelfiaost, og masse masse sukker og smør. Mamma hadde ikke lest ingredienslista så nøye da hun leste den, så hun hadde ikke kjøpt alt, og jeg måtte derfor eksperimentere en del med kremene.

Men først skulle jeg altså lage to kakebunner, som senere skulle deles i fire. Bunnene var fulle av deilig sjokolade og smør og sukker og slikt, og å lage de gikk egentlig greit, det eneste var at det sto i oppskriften at de skulle være inne i 1 1\2 time, og det var altfor lenge. Og da jeg tok de ut var de liksom ganske lave, ikke høye og fine som på bildet!

Så skulle jeg til med kremene, det var en sjokoladekrem og en ostekrem, og de ble gode, selv om jeg som sagt manglet en del sjokolade og sånn.

Til slutt skulle kakene settes sammen og sånt, men bunnene var veldig løse, så jeg fikk mamma, hun er mer erfaren innen kakelaging, til å ordne alt for meg. Bunnene smuldret egentlig helt sammen, så hun måtte klemme de sammen igjen, og masse fyll tøt ut, så hun måtte ta av masse kakegugg (forøvrig den beste type gugg!) Det endelige resultatet ble som følger:


Eh...litt forskjell! Jeg tror kanskje jeg lager noe litt enklere til hadetfesten, som firkløverkake.

Men kaka smakte ekstremt godt, da, den var så saftig og søt, også gav ostefyllet en slags kontrast. Nam! Så hvis noen vil begi seg ut på det farefulle oppdraget å lage den, eller bare se litt på den ekstremt lange ingerienslista, er linken her:


Klemmer =)

2 kommentarer:

  1. jeg er imponert uansett? :'D

    jeg har jo fortalt om mine erfaringer med toro-brownies, tror jeg... x)

    SvarSlett
  2. He he, det er bra =)

    Ja, du har det, det er ikke så lett å lage mat, nei...

    SvarSlett