torsdag 20. august 2009

Jane Austen uke!

Det virker som om noen har bestemt at dette er Jane Austen uka i livet mitt. Først, så oppdaget jeg altså den TV-serien, "Lost in Austen", som jeg skrev om sist, helt tilfeldig til salgs på Rimi. For alle som elsker Jane Austens bøker kan jeg virkelig anbefale den! I tilegg fikk jeg en bursdagsgave i posten fra min kjære venninne fra USA, Nina, (noen måneder etter bursdagen min, men jeg sendte hennes gave noen måneder for sent også...det blir liksom ofte sånn med oss...) denne uka, og den inneholdt følgende bøker:



Dette har fått meg til å tenke på hva det egentlig er med Jane Austen som gjør at folk fortsatt elsker bøkene hennes. De tar ikke opp store, eksistensielle spørsmål. De har aldri blitt sett på som kontroversielle. De beveger ikke en gang leseren til tårer på grunn av deres tristhet.

Jeg tror det er nettopp de ovenfornevnte grunnene som gjør at Jane Austens bøker ER så populære. I det virkelige livet møter man nok av store spørsmål, det er nok av ting å bli trist av. Da kan det være godt å fordype seg i en annen verden full av kjekke gentlemen, fine kjoler og flotte ball. En verden hvor den eneste nevnelsen av en foregående krig er at soldatene er kjekke, hvor Elizabeth får sin Mr.Darcy og Fanny Price sin Edmund.

Som Jane Austen selv sa: "let other pens dwell on guilt and misery".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar