lørdag 10. januar 2009

Beste bøker jeg har lest i 2008

Når broren min var to år eller noe (jeg var ni), så sa han en gang at "når Malene ikke snakker så leser hun", altså det var kun når jeg leste at jeg holdt kjeft...noe som forøvrig var ganske sant...

Nå er jeg jo en god del eldre, og det å prate og lese er fremdeles noe jeg er glad i, selv om jeg faktisk greier å være stille og ikke leser ei bok per dag lenger. Uansett, jeg har utviklet meg til å bli en ganske kritisk leser, men noen ganger leser jeg bøker som jeg bare DIGGER, og jeg har egentlig lest en del slike bøker i 2008. Derfor har jeg bestemt meg for å lage en liste (som ikke er i noen spesiell rekkefølge) over de ti beste bøkene jeg leste i 2008.


MALENES TI PÅ TOPP BOKLISTE:

1. "Dødslekene", av Suzanne Collins. Ok, denne boka leste jeg faktisk ut på en dag. Jeg tror faktisk det er fysisk umulig å IKKE gjøre det, så spennende var den...
Boka foregår i fremtida, og Amerika finnes ikke. Istedet er det et land som heter Panem. I Panem er det et distrikt som heter Capitol hvor alle er rike og sånn. Capitol styrte de 13 andre distriktene med jernhånd, og da den trettende kolonien gjorde opprør ble den jevnet med jorda...for å vise de andre koloniene at det er de, Capitol, som har makta og forhindre at noen flere gjør opprør, arrangerer de hvert år noe som heter "Dødslekene"
I dødslekene blir det valgt ut ei jente og en gutt fra hvert distrikt, og alle blir sendt til et øde sted, vanligvis en skog. Her skal alle kjempe om å overleve...og den står igjen som levende til slutt vinner. Om ikke det er nok så blir overlevelseskampen sendt på reality TV!
Boka høres kanskje litt brutal ut, men den er ikke det, og forfatteren tar opp mange moralske dilemmaer, som forskjellen fattig\rik, medienes makt, osv, og man får sympati med hovedpersonen, Katniss, ei fattig, men smart jente.

2. "Cold Comfort Farm" av Stella Gibbons. Hovedpersonen i boka, Flora, er 20 år og er nylig blitt foreldreløs. Istedenfor å få seg en jobb bestemmer hun seg for å bo hos noen fjerne slektninger (boka er skrevet på 30-tallet, da dette var litt mer vanlig) som bor på gården "Cold Comfort Farm". Floras venner forstår ikke hvorfor hun vil bo på en primitiv gård, sannsynligvis befolket av svært merkelige mennesker, men greia er at Flora elsker å ordne opp i andres liv, og hun har bestemt seg for å ordne opp i livene til de rare slektningene sine.
Menneskene på "Cold Comfort Farm" er da også særdeles spesielle, så Flora har nok å gjøre... vi har blant annet Amos, leder for en lokal sekt, Elfine, en "fri sjel", Adam, som vasker opp med kvister, og Seth, landsbyens Don Juan, som egentlig bare vil være i fred og gå på kino. Alle styres av Tante Ada Doom, som "saw something nasty in the woodshed"som toåring, og har brukt dette som unnskyldning for å få andre til å gjøre alt for henne resten av livet...
Denne boka er kanskje ikke ekstremt realistisk, men den er bra skrevet, veldig morsom, og den type bok som gjør deg skikkelig GLAD (noe jeg personlig mener er en viktig faktor for ei god bok).

3. "Forsoningsbarnet" av Francine Rivers. Jeg har lest et par kristne bøker i år, alle mer eller mindre bra, men dette er absolutt den beste.
Boka handler om 18 år gamle Dina som går første året på et kristent universitet. Hun er forlovet og lykkelig med livet. Så blir hun voldtatt, og alt forandrer seg...Dina får lite støtte av skolen og forloveden, og forteller ikke noe til foreldrene. Hun vil bare glemme hele hendelsen, men så viser det seg at hun er gravid...
Alle sier, forståelig nok, at Dina bør ta abort. Men Dina er usikker på om dette egentlig vil gjøre ting bedre. Hun aner ikke hva hun skal gjøre.
Denne boka var bare SÅ bra, den var ikke bare spennende, men tok opp abortspørsmålet på en utrolig bra måte, den var liksom ikke fordømmende eller belærende eller noe, men satt leseren inn i situasjonen.

4. "Finding Cassie Crazy" av Jaclyn Moriarty. Det er virkelig synd at ca. ingen i Norge har hørt om denne fantastiske forfatteren, for bøkene hennes er rett og slett fantastisk bra!
Boka handler om bestevenninnene Lydia, Cassie, og Emily. De har et brevennprosjekt med en annen skole, og får tre gutter til brevenner. Lydia og Emily og deres respektive brevenner får en dårlig start, men snart oppstår "søt musikk" (teit utrykk, men eneste jeg kom på for å beskrive det, liksom...). Cassie, som mistet faren ett år tidligere og aldri har vært den samme siden, får derimot en skikkelig slem brevenn som driver å truer henne i brevene sine.
Masse konflikter og forviklinger og mysterier oppstår selvsagt, og det at boka er bygd opp av brev, dagboknotater, o.l. gjør den enda mer interessant å lese.
Noe av det kuleste med denne boka er at hovedpersonenes personligheter er så gjennomførte, jeg måtte faktisk lese boka to ganger for å virkelig få med meg hvor gjennomførte de var. I tilegg er dialogen veldig realistisk, den er akkurat sånn tenåringer snakker. Sykt bra bok, altså!
5. "Airhead" av Meg Cabot. Det er...litt flaut å si at man liker ei bok som heter "Airhead". Men greia er at dette bare er ei veldig genial bok...og handler IKKE om en "Airhead".
Hovedpersonen, Emerson, ser ikke akkurat ut som en supermodell, men hun bryr seg egentlig ikke så mye om det. Hun vil helst gå i joggebukser og game med bestevennen, (som hun egentlig er forelska i) Christopher. Så...kommer Em i en ulykke, og hele kroppen hennes smadres. Nesten på samme tid dør supermodellen Nikki Howard av et hjerneslag eller noe sånnt.
Mesteparten av handlinga og hvorfor ting skjer og sånn blir forklart utover i hele boka, så jeg vil ikke si for mye, annet enn at Em nå er inni kroppen til Nikki...
Denne boka er første bok i en triologi, og jeg gleder meg SÅ til neste bok...Denne boka har et uoppklart mysterie, en gjennkjennelig hovedperson, morsomt persongalleri, masse romantiske forviklinger, og Em\Nikki får - etterhvert - masse fine klær. Og jeg elsker bøker med fine klær i...

6. "Eclipse" av Stephenie Meyer. Ja, jeg liker "Twilight Sagaen", som den kalles (fordi saga høres bedre ut enn serie eller noe...). Faktisk likte jeg den før noen andre jeg kjente hadde hørt om den, og det var sykt kjipt å prøve å snakke om vampyrer og varulver og alt det der når ingen andre ANTE hva jeg snakket om....
"Eclipse", den tredje boka, er iallefall sinnsykt bra, men for å forklare handlinga må jeg liksom forklare alt som har skjedd i de andre bøkene også...sier bare at den følger Bella Swans forhold til et vampyr, og at hun i denne boka sliter mellom å velge mellom kjæresten Edward (vampyren), og sin beste venn, Jacob (en varulv). Personlig liker jeg best Jacob, iallefall i denne boka...


7. "Breaking Dawn" av Stephenie Meyer. Det blir sykt spoiler å si hva som skjer i denne boka, men Bella gifter seg iallefall, og hun er fast bestemt på å bli forvandlet til en vampyr.
Føler mange ikke likte det som skjedde i denne boka, men jeg tror faktisk at dette er min favoritt blant alle bøkene. Syntes det som skjedde var bra, og raste igjennom den!



8. "The Blue Castle" av L. M. Montogmery. Ja, etter coveret å dømme er dette en slags kioskromanse, men det er den altså ikke. Boka handler om Valancy, som er 29 år og ukysset. Hun bor hos den strenge moren og tanten, og har hatt et skikkelig kjipt og innholdsløst liv. Så får hun vite at hun bare har ett år igjen å leve på, og bestemmer seg for å slutte å bry seg om hva andre syntes om henne og gjøre akkurat det hun vil...
Dette er en skikkelig "feelgood" bok. Den er vittig og det mannlige kjærlighetsobjektet (eller hva man nå kaller det), er utrolig skjønn. Jeg elsker alle slags makeovers, og dette var ei "livet får ei makeover" bok.


9. "A Redbird Christmas" av Fannie Flagg. Atter ei "bare ett år igjen å leve på" bok...denne om Oswald, en litt livstrett, middelaldrende mann. Han får råd av legen til å dra til et sted i sørstatene hvor klimaet er bra for helsa hans, og bestemmer seg for å følge rådet.
Stedet Oswald drar til er en sånn bitteliten by hvor alle kjenner alle, og
han blir kjent med alle de koselige innbyggerne og sånn...ei utrolig skjønn bok med julestemning (ok, kanskje ikke så aktuelt med det nå, men på den annen side...hva er galt med julestemning i Januar? Jesus var jo født i Mars eller noe uansett...).
10. "The Girls" av Lori Lanssen. Jeg fant denne boka tilfeldigvis på "nyinnkjøpte bøker" hylla på biblioteket, og fikk bare den derre "denne boka vil jeg like" følelsen med en gang jeg så den - hvilket stemte.
Boka handler om to siamesiske tvillinger, Rose og Ruby. Rose, som alltid har drømt om å bli forfatter, har bestemt seg for å skrive livshistorien sin. Ruby bidrar også med et par kapittler.
Denne boka var rett og slett utrolig fengslende, den var hjerteskjærende og morsom. Den tar opp temaer som å være annerledes, søsterforhold, døden, og livet.








































































































































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar