tirsdag 23. desember 2014

Twas the night before Christmas

Håper dere alle har en bra kvelden før kvelden! 


Er det en ting som virkelig får hjerte mitt til å HOPPE av glede, så er det de to små ordene antrekk pent. 

Jeg skulle ønske livet var antrekk pent. Ha ha. Satser på at jeg får jobb et sted med skikkelig striks kleskode ;) 

Livet er ihvertfall en fryd og en glede nå i disse julebordstider. Kjolene får komme frem flere ganger i uka, og de fine skoene likeså.  På julebordet i Salt fant jeg tilogmed ut at jeg kunne ha flere kostymeskift, siden jeg var konferansier. Hvilken lykke! 

Det har ikke alltid vært så vel, da. Jeg bodde jo i Oregon i min barndom, og der innebærer "å pynte seg" at man slenger på seg et fint skjerf. Stakkars ni år gamle Malene, kommer der med høye hæler og fuskepels og vet ikke helt hva hun skal gjøre... 

He he, egentlig gjorde det ikke noe. Folk var så sykt fri og chill, barn løp rundt i batikkoutfits (den hjemmelagde varianten, ikke den trendy du kjøper) og speideruniformer og Shakespearean kjoler. Lenge leve hippier, ass. 

Jeg har jo fått med meg at det er mange som ikke tenker helt som meg når det gjelder kleskoder, da. Som helst ville sett at det var antrekk uformelt hver eneste dag I LIVET. 

Så fint at vi kan være forskjellige, pleier farmoren min å si. Det er en så bra måte å møte ulikheter på! For det kan bli klinsj, kanskje ikke i møte med kleskodeønsker, men definitivt når det gjelder større saker. Både personlighet og interesser gjør at vi reagerer ulikt og interesserer oss for ulike ting.

Bibelen forteller oss at Gud skapte oss mennesker i hans bilde (1. Mos 1, 26) ! Min (ikke-teologiske-utdannede) tolkning, er da at hver og en av oss viser en del av Guds vesen i vår personlighet!

Med den tanken i bakhånd, blir det iallefall for meg mye lettere å møte ulikheter med en åpen holdning. Så, min juleoppfordring til både meg og deg er å tenke som farmoren min. Så fint at vi kan være forskjellige. 

Men! Jeg har faktisk en oppfordring til. Og det er å grunne på at DU, ja, akkurat DU, med alle dine særtrekk og interesser og vaner, er elsket og spesialdesignet av en skaper. En skaper som ikke bare hadde nok med å betrakte deg på avstand, men som lengtet intenst etter en relasjon med deg. En skaper som sendte sin eneste sønn til jorden, for at relasjonen kunne gjenopprettes.

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. (Joh. 3, 16-17) 

Ha en velsignet julehøytid alle sammen =) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar