lørdag 11. oktober 2014

Flinke piker (og gutter)s redningsmann

Kilde: weheartit.com

De siste ukene har "generasjon prestasjon" blitt den nye snakkisen. For vår generasjon gjelder det å ha gode karakterer OG være superfit OG ha et sykt bra sosialt liv OG legge ut masse superhappy selfies hvor, jeg vet ikke, du drikker grønne smoothies eller noe. (Og disse selfiene må seff ha MASSE likes. #obviously). 


I utgangspunktet er det å være flink og hardtarbeidende en bra egenskap. Vi hadde mest sannsynlig tuslet rundt som nomader i skogen fortsatt, hadde det ikke vært for flinke og hardtarbeidende mennesker. 

Men. Vi som vokser opp idag, har altså tatt dette til the next level. Perfeksjon blir selve meninga med livet, og egenverdien måles ut fra hvor gode vi er til å oppnå de kravene vi setter oss. 

Det håpløse er jo at dette virkelig ikke funker! Jeg mener, hvem i menneskehetens historie har noen gang kommet til et punkt hvor de bare "yess, da var jeg perfekt, både i min karriere og mitt utseende og med det sosiale og romantiske livet mitt. Happy times are here, altså!" 

For selv om du, (i type tjue minutter) kommer til et punkt hvor alle dine "krav" er oppfylt. Da vil du mest sannsynlig bare komme på nye krav til deg selv. Legge merke til at nesa er skjev, eller at hun du gikk i parallellklasse med på barneskolen alltid får flere likes enn deg på instagram, selv om dere har like mange følgere. 

Ut fra dette, syntes i hvertfall jeg det er klart at et personlig "prosjekt perfekt" ikke er veien å gå. 

Så hvorfor fortsetter vi å gjøre det, da? 

Det jeg tror, er at dette jaget bare et symptom på en underliggende tilstand. Noe er blitt brutt i oss mennesker. Vi trenger derfor å fylle vårt innvendige tomrom, og for mange blir da løsningen me: version perfect. 

Min erfaring, er derimot at det eneste som fyller dette tomrommet, er å gå tilbake til det som en gang ble brutt: relasjonen med vår himmelske pappa.  

Jesus sier Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile - Matt 11, 28. 

Hvile! Er det ikke nettopp det unge voksne anno 2014 trenger? Hvile fra prestasjon- og vellykkethetspress. 

For det eneste han vil ha av oss, er vårt vennskap. Fordi han elsker oss. Uten betingelser. Uansett hvor lite pene, flinke, eller suksessfulle vi føler oss. 

Herren din Gud er hos deg, en helt som frelser. Han fryder og gleder seg over deg, og viser deg på ny din kjærlighet. Han jubler over deg med fryd - Sef. 3,17. 

Ha en flott lørdag videre =) 


1 kommentar: