fredag 4. juli 2014

Israeliadventure part I

Shalom, shalom kjære venner,



Da var jeg altså i Israel!! I likhet med bestemødrene til flere jeg kjenner, har jeg det med å returnere til dette lille landet.



Denne gangen har jeg som sagt med meg Elisabet som reisefølge. Vi er like chill når det gjelder planlegging, så vi er en god match. 


Våre første dager tilbrakte vi i Tel Aviv. Her spiste vi hummus, drakk smoothies, og levde det glade strandliv. Det var egentlig badeforbud, men ALLE bada, så vi valgte å følge badestrømmen (ho ho, den var god). 





Vi besøkte også gamlebyen Jaffa, det er en av de få severdighetene jeg ikke har sett her (lol), så det var gøy å se. 




Nå er vi i Haifa, hvor vi serr lever the Christian persons dream: ikke bare er vi i vår frelsers hjemland, men vi bor i ei kirke!! 


Yess, ene halvdel av stua vår er kirke, som dere ser. 

Foruten vår egen bolig er den eneste besøkte helligdommen til nå Bahaienes hage, som ligger rett borti gata.




Ellers har vi besøkt Masada street. I følge en artikkel jeg leste på flyet var dette en "cool hipster street". He he. Mulig den er på vei til å bli litt mainstream, når det står om den i et flyblad. Heldigvis så ikke hipsterne ut til å ha fått det med seg, for de var der fortsatt. Så, vi tilbrakte noen fine timer med vintage- og bruktbokshopping. 





Vi spiste også helt fantastisk god mat. All maten her er faktisk skikkelig god! 


Videre hadde vi egentlig planer om å dra til Jerusalem på søndag. Tatt i betraktning den spente situasjonen, og særlig at hotellet er i øst-Jerusalem, har vi  nå valgt å heller forbli i Haifa. Utrolig kjipt å gå glipp av Jerusalem, men det er noe med å ikke bevisst oppsøke terrorsituasjoner... 

Elisabet og jeg har forresten kommet frem til at vår neste ferie ikke skal være til et land som er i konstant krig. MEN, jeg må legge til at vi har det utrolig bra! Det er strålende vær, og det er masse gøy å finne på her. Vi føler oss også trygge her i Haifa. Stemninga er litt spent, men det er ingen konkrete uroligheter :) 

Oki, det var alt for nå. Dere må alle ha noen fine dager, hvor dere enn befinner dere!

1 kommentar:

  1. Så koselig å høre hvordan dere har det i Israel! Ha en fortsatt fin tur!
    Hilsen Kari ( mor til Elisabet)

    SvarSlett