lørdag 24. november 2012

Ting jeg gjør når jeg skal skrive oppgave men ikke gjør det

Her på jussen er vi altså så heldige at vi har ukentlige innleveringer. Med en ordgrense på 1000 ord, som, vel, la oss bare si det slik at den har det med å overskrides...

Uansett, siden jeg har det med å leve i en slags urealistisk optimistisk verden tenker jeg hver eneste torsdag, etter å gjennomgått løsningsforslaget på arbeidsgruppa, at "jeg skal skrive oppgaven ferdig idag, jeg!"

Det har hitill skjedd en gang i år, men jeg lever liksom veldig på den ene ganga.

Så, nå sitter jeg her, på en lørdags formiddag, og finpusser oppgaven min. Sukk.

Det som gjør at dette er spesielt kjipt, er at grunnen til at jeg ikke er ferdig ennå mest av alt skyldes, vel, meg selv. Og mine mangfoldige prokrastinasjonsproblemer.

Her er for eksempel en liste over mine favorittting å gjøre når jeg sitter på lesesalen og egentlig skal, vel, skrive oppgave:

1. Gå inn på facebook. All the time. Det er nesten litt flaut. Du vet du er for mye innpå når du blir glad hver gang en ny ting dukker opp i newsfeeden, liksom.

2. Matblogger. Særlig når jeg er sulten. Eller sitter fast i en oppgave, og tenker at dette er for stress, når jeg blir voksen skal jeg bli fulltidshusmor og lage mat hele dagen. Dette er en ny favoritt.

3. Betrakte mine omgivelser. Det er rart hvor utrolig fascinerende ting bli når du egentlig skal gjøre noe annet. Sånn typisk treet utenfor, som beveger seg i vinden. Ikke for å snakke om mine medstudenter, og det de holder på med.

4. Google. Jeg elsker google. Sånn virkelig. Jeg googler alt. Her om dagen, da jeg var litt, vel, lei, googlet jeg "startlønn jurist". 

5. Skrive ned avtaler i avtaleboka mi. Det er jo greit å ha oversikten liksom. Men. Når jeg begynner å markere når folk jeg kjenner har navnedag og sånt. Da vet jeg at det begynner å ta litt av. Selv om visste dere at Kristine og meg har navnedag en dag imellom hverandre? Det er skikkelig kult!

6. Sjekke bloggstatistikken min. Hvis jeg skal være helt ærlig. Favorittingen er å se hvordan folk havner inn på bloggen min. Heldigvis havner de fleste her intensjonelt, MEN søkeordet i google som bringer flest inn på bloggen min er faktisk "sykepleier". Som jeg altså IKKE studerer, selv om alle tror det.

7. Tegne ting i bøkene mine. Sånn typisk hjerter eller stjerner. Dette gjør jeg altså uten å tenke igjennom det i det hele tatt, og jeg vet ikke hva det sier om mitt ubevisst jeg, bortsett fra at jeg kanskje er sånn ti år et sted inni meg fortsatt. Dessutten, jeg tror aldri jeg kan selge skolebøkene mine videre på grunn av dette...

8. Se på kjoler på nettet. Eller sko. Eller vesker. Eller...vel, du skjønner greia?

Jeg vet. Jeg har det så sykt gøy på lesesalen, jeg burde virkelig tilbringe mer tid der!?

Men nå er jeg faktisk hjemme, og forhåpentligvis kan jeg snart klikke  meg inn på kark og levere. Selv om jeg hadde vel sikkert vært ferdig allerede, dersom jeg ikke hadde brukt tida mi på å skrive blogginnlegg om at jeg ikke ble ferdig med oppgaven?
 
Snakkes =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar