tirsdag 12. mai 2009

Stekt avokado og bra bøker

Hallo mine kjære leserpersoner.

Som jeg nevnte sist uke så liker jeg å lage mat nettopp fordi jeg ikke aner hva jeg gjør. Sånn som just nå, så bestemte jeg meg for å steke avokadobiter. Noe jeg egentlig tenkte ville bli skikkelig merkelig, jeg gjorde det mest for å tilfredstille min nysgjerrighet. Men det ble kjempegodt, særlig sammen med stekte tomater og speilegg! Avokadoen var egentlig overmoden, og den ekle bitre smaken FORSVANT når jeg stekte avokadoen!

Noe jeg tenkte jeg ville skrive om idag var sånn rekommendasjonsgreide av noen bøker jeg liker. For jeg elsker å foreslå bøker for folk. Så, jeg presenterer:

Malenes fantastiske foreslåtte bøker


1. "Alice, I think", av Susan Juby. Denne boka er bare...enormort oppløftende. Hovedpersonen Alice er 15 år og har fått hjemmeskole de ti siste årene. Hun kjøper alle klærne sine i bruktbutikker, er ekstremt negativ og selvopptatt, og har ingen venner (men som leser blir man veldig glad i henne uansett). Hun får terapi pga. sine manglende sosiale evner, og i begynnelsen av boka får hun en ny terapaut, Bob. Bob kler seg kun i svart men er egentlig meget følsom, og han sier ALice må lage mål over livet sitt.
Pga. Bobs psykiske ustabilitet føler ALice seg forpliktet til å si at hun vil begynne på skolen igjen, hvilket er en del av handlinga, men den handler også om andre ting i Alices liv. Som hennes aggressive hippiemor, hennes late men kjekke far, hennes lillebror, som er et slags barnegeni og sannsynligvis foreldrenes favoritt, og, ikke minst, Alices søken etter kjærligheten, (og etter Den Perfekte Hårsveis.)
Jeg kunne sannsynligvis skrevet side opp og side ned om denne boka, for den er så sinnsykt vittig og den er faktisk veldig bra å lese om man er bekymret eller lei seg for noe. Biblioteket har den ikke, men det har jeg, så den kan lånes...


2. "Velkommen til verden, vesla" av Fannie Flagg. Denne boka hopper veldig i tid, og det kan være litt plagsomt, men ellers er den kjempegøy. Den handler om en ung nyhetsdame som heter Dena Nordstrom, og hennes slektninger som bor i en liten sørstatsby (som beundrer Dena veldig). Og Dena jobber hele tida og er tydeligvis traumatisert av noe. Boka har en kjærlighetshistorie, for Denas tidligere psykolog er forelsket i henne, og den har et mysterium med en overraskende løsning og tar opp temaer som rasisme, ei spennende og etterhvert oppmuntrende bok.


3. "Becoming Bindy Maxenzie" av Jaclyn Moriarty. Dette er en av mine favorittbøker of all times. Den er så bra og morsom og overraskende. Hovedpersonen i denne boka, Bindy, er også litt...merkelig. Hun er svært skoleflink og tror hun er bedre enn alle andre, faktisk så mye bedre at hun holder foredrag om å "taming your inner teen monster" i lunsjpausene. Så finner hun ut at alle (med god grunn, kanskje, selv om jeg personlig liker Bindy) syntes hun er kjempeglagsom, og bestemmer seg for å ta hevn. Boka har også et slags innfløkt mysterie, det er den type bok hvor Ingenting Er Som Du Tror (jeg elsker den type bok). Og den er satt sammen av lapper, brev, dagboknotater osv.

4. "Dødslekene" av Suzanne Collins. Har allerede skrevet om denne boka (se på innlegg i januar) så gjør ikke det igjen, men nevner den ei gang til, for den er SÅ bra.

Jeg kunne sikkert skrevet om en god del flere bøker her, altså, men det får jeg ta en annen gang. For jeg må skrive analysegreie om "Tears of the Giraffe" (fra no.1 ladies detective agency serien av Alexander McCall Smith, som forøvrig også er en veldig bra serie)til engelsken. Oh well.

Cheers

2 kommentarer:

  1. hei malene, hanne her. så gøy å endelig kunne skrive kommentar til deg her! og så gøy å lese om dine bøker! tror du snart kan åpne eget bibliotek..
    <3
    ps: hvordan gikk gymtimene? så at du syklet hjem veldig tidlig, skulket du nå igjen?

    SvarSlett
  2. Ja, det er sykt kos<3

    He he, jeg skulka ikke ;) Dette er internett Hanne, du må ikke spre slike rykter om meg! Løpetesten tok bare 12 minutter, så hadde ikke gymlæreren noe mer program...så slik endte min gymkarriere. Yay!

    SvarSlett