tirsdag 5. august 2014

Israeliadventure part III: Galilee experience


Er jeg den eneste som føler at denne sommeren har gått veldig fort? Seriøst, tenk at at det er august allerede!!

Håper dere alle har hatt en flott sommer! For meg har det vært mange opplevelser, og, som nevnt tidligere, er det mye jeg ikke har fått tid til å blogge om. De siste dagene har det vært litt roligere, og, ja, det som skjer er vel mest at jeg leser bøker og lager mat. Istedenfor å oppdatere dere om det, tenkte jeg derfor å dele siste kapittel fra Elisabet og jeg sin Israelstur.

Superfansen husker kanskje at vi ikke kunne dra inn til Jerusalem? Siden noen (les:jeg) bestilte hotell i Øst-Jerusalem, aka sentrum for opprør og uroligheter.

For at ikke turens eneste religiøse besøk skulle være Bahaitempelet, bestemte vi oss da for å dra til Galilea. Dette er den landsdelen Jesus vokste opp i, og det var her han startet å forkynne, samle disiplene, og gjøre under. Så, virkelig et spennende reisemål for to Jesus-fans.

Slik jeg har forstått det, var Galilea på Jesu tid ganske langt ute på landet. Vel, vet dere hva, der har ikke ting forandra seg de siste 2000 åra. Så, kjempekomplisert å komme seg dit.

Det er selvfølgelig guidede bussturer, men arrangørene hadde dessverre ikke tilpasset opplegget til de av oss som er litt mer spontane. Altså funka det ikke å bestille plass på bussene dagen før. (Enkelte av selskapene jeg maila har fortsatt ikke svart meg!)

Så, vi sitter der i stua/kirka vår (deler av leiligheten var ei kirke), og vi har serr vært inne på hver eneste link på "guided tours Galilee". Det er da vi får en genial ide: vi leier en bil!

Ingen av oss hadde leid en bil før, så voksenpoengfølelsen er virkelig på topp. Helt til vi møter opp på Hertz neste morgen (etter å ha tatt en buss ut til et industriområde, og så gått type 15 min i stekende sol), og bestillinga ikke ble godtatt.

Tror vi mista et par voksenpoeng ved å bestille leiebil klokka 12 om natta, når kontorene var stengt, og ingen kunne godkjenne at det var ledig bil. He he.

Elisabet og jeg lar oss derimot ikke knekke av dette lille tilbakeslaget. Istedenfor å forlate lokalene, logger vi oss på Hertz Wifi, og søker opp bussrutene. Disse viser at det kun skal tre små bussbytter til, før vi befinner oss i Kapernaum (byen Jesus bodde i som voksen).

Med denne informasjonen drar vi ut i varmen igjen, klar for vårt busseventyr. 


To busser senere er vi fremme i Tiberias, en by som ligger langs Genesaretsjøen. Det mest spennende med Tiberias, er at vel at det er verdens mest lavtliggende by. Så, vi sitter egentlig bare i skyggen og spiser (kosher) McDonaldsmat, siden jeg fikk en av mine sjeldne burgercravings.

Da vi skal dra videre, forteller ei dame oss at vi ikke skal dra med bussen google maps sier vi skal dra med. Vi stoler jo på lokale, så vi setter oss på bussen vi, glade og fornøyde.

Men SÅ! Tar bussjåføren en sving VEKK fra retninga vi skal i!

Altså må vi stoppe bussen og gå av!


På dette tidspunktet er vi stuck langs Genesaretsjøen. Kapernaum ligger bare 2-3 km unna, men fordi det 1) er MINST 40 varmegrader i lufta og 2) Vi, pga. strikse kleskoder, har type heldekkende klær på oss, og da blir ekstra varme, er ikke gåing det mest ideelle.

(Liten digresjon her, men det er virkelig et tegn på at jeg har vært for mye på ferie i Israel, når jeg kjenner til de ulike kleskodene for ca. alle landets severdigheter...)

Du ville kanskje tro at stemninga på dette tidspunktet var litt laber. Men, sannheten er at vi bare ler i grunnen, ha ha.


Vi får ikke ledd så lenge, for type ett minutt senere kommer en buss kjørende forbi, og denne bussen skal rett vei! Vi løper over veien, stopper den, og hiver oss innpå.

Noen minutter senere er vi fremme. Eller, vi må faktisk gå i type 15-20 min for å faktisk komme til ruinene av Kapernaum, pga. dårlig planløsning i området. Igjen, i 40 +++ varmegrader.

Men, da vi ENDELIG kommer frem, så er det virkelig verdt alt sammen!

Jeg mener, det var i denne byen Jesus virkelig startet å dele det budskapet jeg tror på idag! 

Du kan se synagogen han talte i, helt til han ble kasta ut.





Du kan se ruinene av Peters hus, hvor Jesus deretter forkynte. Du kan se hvordan huset stadig måtte utvides, fordi stadig flere mennesker ville komme og høre på Jesus.

Simon Peters hus
Du kan gå ned til sjøen, og tenke på at her, i dette området, kalte Jesus disiplene sine. Kanskje akkurat på denne stranda?



Dette skjedde i en avsidesliggende del av et bittelite land. Og nå, 2000 år senere, gikk vi rundt sammen med folk fra Korea, fra Italia, fra England, fra Sør-Afrika, fra Japan. Mennesker fra totalt forskjellige kulturer, som alle opplever at det Jesus sa den gangen, fortsatt har relevans i våre liv!

Vi tok taxi tilbake til Tiberias, og deretter var det to busser før vi var fremme der vi bodde i Haifa. Dagen besto altså av hele SYV bussbytter. Det høres kanskje stress ut, men dette var en av mine favorittdager på hele turen. For det første var det vittig med alle bussene, og for det andre: fantastisk å nok en gang besøke Kapernaum!

Ha en fin kveld videre, vi snakkes =) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar