fredag 11. januar 2013

Tilbakeblikk

Så. Da var var jeg back. In business liksom. So long Sri Lanka.

Det var virkelig en fantastisk tur. Det må jeg si. Et virkelig vakkert land, og ikke altfor "turistifisert" heller.

Turens høydepunkt vil jeg for det første si var da vi dro og besøkte Strømmestiftelsens arbeid. Først dro vi til en bank hvor det drives med mikrofinanslån for kvinner. Det ble dekket opp med kokosnøtter, bananer, og verdens sterkeste kjeks.

(Det med verdens sterkeste...for en gangs skyld skal jeg love dere at jeg IKKE overdriver. Jeg har helt seriøst aldri hatt så vondt inni munnen liksom. Og tårene bare rant og rant. Jeg syntes jeg fortjener litt creds for å få ned halve greia, da.)

Vi møtte både lederne i banken, og en del av kvinnene som har fått lån der. Utrolig spennende å høre kvinnene fortelle om de ulike bedriftene de drev med.


Etterpå dro vi ut for å besøke fire familier som hadde fått mulighet til å bygge ut husene sine gjennom lån.Den første familien vi besøkte bodde fortsatt i et bittelite, skurliknende hus. I et til tider regnfullt land var ikke det provisoriske taket, laget av kvister, helt ideellt...

Kjøkkenet! Heldigvis kom det et større snart...
Jeg vil aldri glemme kvinnen i familien. Hun hadde et utrolig strålende smil. Hun og mannen holdt på å bygge et ordentlig hus, og de hadde startet en bedrift hvor de laget murstein. 


Når det gjelder veldedige organisasjoner, så er det jo ikke alltid like lett å vite om hvor mange penger som går til de berørte. Men etter mine erfaringer vet jeg iallefall at pengene man gir til Strømmestiftelsen, de går til et godt formål! 

Med fare for å høres ut som om jeg er sånn åtte år gammel, må jeg si at turens andre absolutte høydepunkt var badingen. Det var SJØ. Og vannet var så sykt varmt. Og lufta var så sykt varm. Det var liksom null frostkadeproblemer, i motsetning til når jeg bader hjemme.

Og nå er jeg altså tilbake, og det er fint det og i grunnen. Med NIRI og det hele...

En ting jeg har funnet ut de siste dagene er forresten at jeg har nærmest TOTALE kunnskapshull når det gjelder, vel, Norges politiske system. Egentlig politiske systemer generelt. Og jeg fikk seks i samfunnsfag liksom. Og jeg kunne jo typisk klandret meg selv for å ha surfet gjennom videregående med "niles-dagen-før-prøven" metoden.

MEN. Siden jeg liksom er litt inni politikk for tida, sånn med NIRI og sånt, så velger jeg å heller skylde på den norske stat. Som har et skolesystem som innebærer at man kan få gode karakterer uten å egentlig lære sånn ekstremt mye.

Og nå må jeg gå. Og kanskje bestille ei slags samfunnsfagsbok beregnet på 8.klassinger...ta igjen det tapte liksom...

Sees ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar