lørdag 20. oktober 2012

Høstfavoritter

SÅ, dere vet hvordan jeg skrev et innlegg om mine sommerfavoritter? Vel, kanskje ikke dere husker det. Kanskje dere ikke leste det en gang.

Men jeg husker det. Logisk nok, siden jeg skrev det. Det jeg OGSÅ husker, er at jeg sa at jeg skulle oppdatere denne listen. Men det skjedde jo ikke.

Det som derimot skal skje NÅ, er at jeg skal fortsette hele denne "favoritt" greia med å dele mine HØST-FAVORITTER!!! Det er så sykt spennende, jeg vet!!!

1. Pels. Kanskje ikke sånn en hel kåpe (jeg føler meg iallefall fortsatt for ung til å ikle meg pelskåpe.)...men en vest. Eller innsiden av ei jakke. Eller ei lue...det er varmt, det er mykt, det ser bra ut.

Om du velger å gå ekte eller faux for være ditt personlige valg. Jeg dømmer i hvertfall ingen...

2. Varme drikker. Fordi iskaffe gir meg frostskader på denne tiden av året. Faktisk får jeg (omtrent) frostskader UTEN å drikke kalde drikker engang. Det er en grunn til at jeg liker pels, liksom.

Hvis du i tillegg velger en varm drikke som inneholder KOFFEIN, så får du et lite ekstra lesekick... Personlig anbefaler jeg kaffen på HF-biblioteket. Den på jussen er seriøst ikke verdt å betale penger for. Så da tar jeg heller nescafe. Som også er ganske god. Bare du passer på å røre ut klumpene. Klumpene er. Så. Ekle. Jeg har ikke ord for å beskrive hvor ekle de er, liksom.

Men. Uansett. Drikk noe varmt før du dør av kuldesjokk. 

3. Blyantskjørt. Lovey lovey love. Sånn bortsett fra at de ser utrolig bra ut, er det fantastiske med dem at de liksom kan brukes til alt. Pyntes ned til skolen, pyntes opp til kvelden liksom. Så å kjøpe et er faktisk en økonomisk investering. Det var dagen økonomitips, altså.

4. Fantastiske taler fra fantastiske talere i Bergenskirken. De kan oppleves både live (søndager klokken 16 og 19 på Salem!) og over nettet. 

5. Burgunder. Jeg vet, alle i hele verden elsker burgunder. Jeg føler jeg ikke burde like det, bare for å gjøre motstand. Men sannheten er at det er en fantastisk fin farge. Vel, til mitt forsvar så kjøpte jeg alle burgunderplaggene mine i fjor, så jeg var (litt) forut min tid, liksom.

6. Bøker. Sånn generelt. Jeg mener, det er høst. Det regner store deler av tiden. Hva annet kan du bruke tiden din på? Vel, egentlig ganske mye annet, men det er irrelevant i denne sammenhengen...

Det som er relevant, er at du for eksempel kan lese Marian Keyes nyeste bok, "The Mystery of Mercy Close". Du vet hvem Marian Keyes er, ikke sant? Hun er irsk. Skriver utrolig morsomme bøker om utrolig tunge tema egentlig. Denne nyeste handler om forsvunne boy bandmedlemmer. Og en privatdetektiv. Og depresjon. Og det funker.

Eller så er Helene Uris nyeste bok, "Kjerringer", fantastisk bra. Den handler om fire kvinner som blir kjent på et latinkurs, og finner ut at de alle har en del problemer når det gjelder menn. Så de bestemmer seg for å gi disse mennene en lærepenge. Seriøst, denne boken er utrolig bra skrevet, og utrolig morsom.

Det som kjennetegner begge bøkene,  er at de har et utrolig rikt og fantasifullt persongalleri. Så egentlig anbefaler jeg at du leser begge to. Mens du drikker en varm drikke!

7. Peter-pan krager. Så. Søte. Sukk. På kjoler eller bluser eller jeg vet ikke hva. Jeg bare elsker dem.

8. Brev. Før, da jeg var sånn omtrent 14, hadde jeg oppmot fire brevenner. Men nå. Not so much. Og det er bare trist. For finnes det egentlig noe gøyere enn å få et tykt, håndskrevet brev i posten? På grunn av dette har jeg har startet en slags personlig brevrennesanse i mitt eget liv.

Vel, jeg har bare sendt ut to brev til nå, men forhåpentligvis er dette starten på noe bra og langvarig og ikke-elektronisk.

Eller i det minste ikke-elektronisk.

Og nå har jeg fått beskjed om at mottakeren av det ene brevet (HEI ASTRID!) har skrevet tilbake til meg. Så jeg venter på brev i posten, og det er seriøst mye gøyere enn å vente på svar på en mail, liksom.

Så faktisk så anbefaler jeg alle mine 25 lesere å begynne å sende brev. Til en god venn. For eksempel meg. Eller en annen god venn.

Eller MEG.

9. "Bunheads". Fra skaperne av Gilmore Girls. Det er kanskje litt samme greia, sånn eksentriske karakterer og noe rappkjeftede hovedpersoner. Men det er kjempegøy. Hovedpersonen, Michelle, gifter seg i Las Vegas med Hubble, som har vært forelsket i henne like forever.

Og så drar de til Hubbles hjemby, hvor Hubble faktisk dør i aller første episode. Og Michelle blir værende og begynner å jobbe i dansestudioet til svigermoren sin, Fanny. Vi følger også livet til en del av jentene som danser der. Og det hele er kanskje en smule urealistisk, men, vel, det er veldig underholdende.

(Spesiell beskjed til Astrid: se på dette programmet! Du vil elske det!) 

10.Sløyfer. I håret. Jeg vet, ting barn under skolealder også kunne ha gått med er visst en slags personlig trend i høst, tatt i betraktning peter-pan kragene. Men. Det er supersøtt om man er litt mer voksen og, syntes jeg. Bare ikke veldig voksen. Du må være under 30, liksom.

Og nå tror jeg at denne listen faktisk skal avsluttes.

Cheers =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar