torsdag 28. juni 2012

Sommerfavoritter

Sommer er fint, sommer er bra. Sola den skinner (av og til) og det gjør meg glad. Ha ha.

Det var et dikt, sånn hvis dere lurte. Faktiske er jeg en forhenværende ganske-så-aktiv dikter. Jeg pensjonerte meg før jeg begynte på ungdomsskolen, men jeg har en følelse av at jeg kommer til å starte opp igjen en dag. Når jeg er sånn omtrent 64.

Her er et til dikt: sommer er toppen, jeg blir kanskje brun på kroppen? Eller kanskje ikke, blekheten vil seg ikke rikke. Aller best blir din sommerdag, om du deler den med de som gjør deg GLAD!

"De som gjør deg glad" kan for eksempel være familie, gode venner, en katt som lever et dobbeltliv men uansett elsker deg, osv.

Eller det kan være TING. Eller, helst er det begge deler. Og sånn hvis du må velge, så er jo mennesker bedre enn ting. Men nå, nå skal vi snakke om TING. Mer presist mine favorittsommerting.

(Fordi jeg ville lage en liste. Det er lenge siden sist. Jeg savner det.) Mine favorittsommerting!!

1. Paljetter. Paljetter har ikke noe med sommeren å gjøre, sier du. Vel, sier jeg, det er sommer NÅ. Og jeg liker paljetter NÅ.

Dessuten, hvorfor i det hele tatt være kritisk til paljetter? Seriøst. Paljetter er awesome. For det første så er de skinnende.Skinnende ting = bra. Selv Potifar vet det.Det finnes også noe for enhver smak, sånn i paljettverden. Man har paljettshorts, paljettkjole, paljettjakke, paljettveske, paljett...vet du hva, her kan du egentlig bare fylle inn det du vil. Fordi det mest sannsynlig finnes i paljettform. Det er DET som er så fantastisk med paljetter!!!Og det er derfor jeg snart må kjøpe meg noe paljettbasert.

2. Kokos. Jeg sa til vennen min Tormod at jeg var veldig into kokos for tida, og han trodde jeg mente at jeg gikk rundt og spiste kokosnøtter. Men det mente jeg ikke. For jeg tror egentlig ikke det er sånn veldig godt.Det jeg mener er kokos som ingrediens i kake. Eller muffins. Eller...brød? (hm?).

Denne ferdigmiksede kakedeigen er hvertfall kjempegod og saftig. Sånn "opps...nå spiste jeg tre kakestykker før middag" type god. Det er nesten litt trist, at ferdigmiks kan smake så godt. Det gir meg liksom ikke så mye motivasjon til å fortsette med å lage kaker fra bunnen av.

3. Bibelen som leselekytre. Fordi. Det er grunn til at det er verdens mest leste bok. Seriøst.

Selv er jeg veldig gira på Jakobs brev for tida. Jakobs brev er fantastisk. Det er kort, det er rett på sak, det handler om å virkelig gjøre Guds vilje. For meg, for hvor jeg er i livet, passer den perfekt.

Men hvis du er i en mer "men MÅ jeg virkelig gjøre en masse greier for å være kristen?" type fase vil jeg for eksempel anbefale Romerbrevet. Som også er fantastisk. (Og svaret er NEI. Sånn hvis du lurte.)

Og hvis du er i en "men hvem er egentlig Jesus?" type fase vil jeg anbefale evangeliene. Matteus, Markus, Lukas, Johannes. Velg en, velg alle, you choose.

Ellers så holder jeg på med Mosebøkene. Favorittnavnet mitt fra 1. mosebok er Oholibama. Tror det er det jeg skal kalle min førstefødte...


4. Iskaffe. Love love love. Målet mitt i sommer er å finne Kristiansands beste. Til nå har jeg prøvd Deli de Luca sin og den på Hos Naboen. Førstenevnte var billig, men ikke spesielt spennende. Sistenevnte var derimot kjempegod!

Videre er drømmen min at vi skal begynne å selge dem på jobb. Det hadde bare vært helt fantastisk. Spesielt hvis jeg kan teste ut smaker og sånt. Bare at jeg tror muligens ikke vi har et marked, og at denne drømmen derfor kommer til å forbli nettopp en drøm.


5. Turkis. Turkis er årets sommerfarge. For meg. Og for deg. Om du vil. Vi snakker turkise sommerkjoler, turkise øredobber, turkise...cupcakes? Vel, jeg er åpen for det...

6. Sandaler med kilehæler. Jeg mener, de er både behagelige og fine, hva mer kan ei jente ønske seg?*

Men. Selv om de kanskje er behagelige for fotsålen er det ikke sikkert de er like komfortable for resten av foten. Mine har for eksempel litt lite støtte, slik at jeg nesten vrikker foten hvert tiende minutt. OG de klemmer inn den ene lilletåa mi, på en måte som gjør at smerten på en måte gradvis blir verre og verre, og til slutt blir den uutholdelig(ish), og jeg må bytte sko.

Men, jeg elsker de faktisk fortsatt.

7. TV-serien for sommeren er, kanskje ikke overraskende, "The Lying Game". Jeg vet ikke om det er nødvendig å gjenta hvor gøy denne serien er?  

Og det er fortsatt ingen jeg kjenner som har begynt å se på den. Det er faktisk litt trist. Det er akkurat som den gangen jeg begynte å lese "Twillight", og bøkene ikke hadde blitt populære ennå, og alle bare "ehm, tja, den boka er jo sikkert...festlig?"

[UPDATE: Kristine har faktisk begynt å se på den!]

Men det tristeste av alt er at jeg har sett ferdig hele serien. (Det er bare en sesong til nå.)

8. Produkter fra Hawaiian tropic. Fordi de lukter...sommer! Og de har fin design. OG, lipglossen deres har solfaktor! Seriøst? Er jeg den eneste som blir solbrent på leppene også? Hm.

--- slutt på sommerTINGliste ---

Vet dere, jeg føler at denne lista muligens må oppdateres enda mer etterhvert. Fordi det er liksom bare juni. Det er litt tidlig til å vite hva alle sommertingene blir. Jeg har ikke funnet ut av hva sommersangen min er en gang. (Det er alltid en sommersang. Og det er aldri du som velger den. It chooses you.)

Så nå er det bare å vente i spenning.

Dette var i hvertfall alt for nå. Håper du koste deg og lo godt, hå hå. Nå bør du dra ut på badetur. Med mindre du har mistet badetøyet fordi du ikke er lur.

Det var forresten og et dikt.

Sees =) *Vel, det er vel strengt tatt mer ei jente kan ønske seg enn sko. Selv sko som er både behagelige og fine. Men det tror jeg vi tar en annen gang.

1 kommentar: