tirsdag 22. desember 2009

Julegreier: the good, the bad, and the very, very best

Hei leserfolk =) Jeg har tenkt litt på at jeg egentlig virka litt negativ til alle slags juletradisjoner and the like da jeg skrev den 17, men det er jeg virkelig ikke! Ja, det finnes julegreier jeg ikke har sånn ekstremt sansen for, men det er også mange ting jeg liker kjempegodt. Så jeg fant ut at jeg ville lage to lister, ei over julegreier jeg ikke liker, og ei over julegreier jeg liker!

Julegreier jeg ikke liker:

1. mesteparten av juletregang (se innlegget mitt fra den 17. for utbrodering)

2. de fleste julekaker. De er ikke direkte "seriøst så vondt, jeg tror jeg må spy" vonde, det er bare det at jeg de kunne vært så mye bedre! De er så tørre og kjipe, og ikke minst, nesten ingen av dem inneholder sjokolade!!!!! Hva skjer med det??? Jeg mener, det er faktisk en allment akseptert sannhet at sjokolade gjør alt bedre, så hvorfor finnes det da så lite sjokolade i kakene vi skal kose oss med i jula, den mest feirede høytiden av dem alle???


3. Når julestemningen er fullstendig fraværende, noe den dessverre av og til er.

4. å gå rundt lille julaften klokka fem og være fullstendig utmatta og lei og svett i den varme vinterjakka du egentlig ikke trenger siden det er syv plussgrader ute, og ha tre gaver igjen å kjøpe til verdens kresneste personer.

5. Hus som er overpynta med blinkende, fargerike julelys.


6. Når folk - inklusiv meg selv - blir så opptatt av julegreiene, både de bra og de dårlige, ikke for å snakke om juleSTRESSET, at de glemmer at de faktisk bare er menneskeskapte ting og at vi feirer jul fordi noe IKKE-menneskeskapt ble født for å redde oss mennesker og hjelpe oss med stresset og allslags greier.

Julegreier jeg liker:

1. Sjokoladekarameller. Jeg mener, du tar to fantastiske godterier, nemlig sjokolade og karamell, og så blander du de, hvordan kan dette bli annet enn helt fantastisk himmelsk godt? Men jeg tror på en måte at kanskje jeg er litt for glad i sjokoladekarameller, for jeg har spist opp ca. 1\3 av de mamma hadde lagd til jul, og hun ble liksom ikke sånn ekstremt glad for det, for å si det sånn...


2. Julepynta hus.

3. Lefser. Farmor lager det hver jul, og det er sååå godt.

4. Julebrev. Love love love. Seriøst. Helt siden jeg var liten har jeg sett frem til vi får julebrevene i posten, jeg vet ikke om det er fordi jeg er over-gjennomsnittlig nysgjerrig eller bare bryr meg veldig mye, men jeg elsker å lese om fritidsinteressene og sommerferiene og hva det nå er til folk, om jeg så kjenner dem eller ikke, og blir alltid veldig skuffa over de som bare sender et bilde eller noe.

5. Julemusikk. Selv om jeg har blitt bittegranne lei etter å ha hørt på det 24\7 i Elverum...

6. Julegaver. Beklager, jeg skulle gjerne vært skikkelig umaterialistisk og sagt at det jeg fikk hadde ingenting å si, men det hadde altså vært en løgn. Jeg syntes julegaver er kjempegøy, både å gi bort noen nøye utvalgte du vet vil glede andre, og å få noe du har ønsket deg skikkelig.


7. Alle koselige adventsstunder; når man sitter forann peisen, med julemusikk i bakgrunnen, og spiser julekaker (noen gode, helst med sjokolade selvfølgelig), snakker og slapper av.

8. JULAFTEN! Julesokk og julefrokost om morgenen, "Tre nøtter til askepott", julegudstjeneste, tindrende juleforventning, koselig julemiddag, riskrem til dessert, GAVEÅPNING, julekaker.

10. Og den gigaviktigste greia kommer altså tilslutt: at Jesus ble menneske og ble født i en stall. Det er så fantastisk og utrolig og rart, faktisk bedre enn både sjokoladekarameller og julegaver ;)

God Jul til alle sammen <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar