torsdag 17. desember 2009

I alle søte julekakers navn!*

Hei og hå, nå er det jammen meg bare ei uke til jul! Og jeg har vært en særdeles dårlig blogger i det siste. Men i tillegg til å gå på folkehøyskole og dermed ha mer sosiale fritidsaktivitetsalternativer enn å blogge ca. hele tida så hadde jeg kjøkkentjeneste hele sist uke.

Kjøkkentjeneste er, for å sitere min medelev Linda, skikkelig crap. Du må møte opp klokka syv til frokost og ta en gedigen oppvask etter middag. For å nevne noe. Men egentlig kan det være litt koselig også, foreksempel når vi sitter i spisesalen kvart over syv og er kjempetrøtte og får fullstendig latterkrampe over en eller annen kommentar. Eller når alle begynner å synge "Kamilla og tyven" sanger mens vi vasker bordene.

Det har også vært skikkelig julestemning på skolen, med juletre, juleverksted, og, ikke minst, "Amalies jul" visning hver dag. Men jeg tror jeg forstår de som sier at jula først og fremst er barnas tid. "Amalies jul", for eksempel, var noe jeg husket som helt ufattelig gøy. Jeg var alltid sykt skuffa da det slutta og nissemor sang den nattasangen til nissegutten (som av en eller annen grunn ble spilt av en dame, noe jeg selv i en alder av fem år undret meg over). Men det er jo helt seriøst sykt kjedelig!

Amalie driver å gjør skikkelig rare grimaser hele tida, og blomster-Johannes? Ehh, han er faktisk litt creepy, med den "hallo pikene mine" greia han sier til blomstene sine. Ikke for å snakke om at alle snakker så gammeldags, jeg fikk helt sjokk, sånn, sa man virkelig "De" til fremmede i 1995?**

Også adventskalendere da? Mamma hadde fylt opp fyrstikkeskeadventskalenderen jeg hadde da jeg var liten med godteri, men jeg vek under for et ekstremt godtesug sist fredag, og spiste opp alt godteriet...

til mitt forsvar så er jeg ikke den eneste jeg vet om på skolen som har spist opp alt godteriet i kalenderen litt sånn før julaften. (Hei Cecilie! Jeg kan ta vekk bildet igjen hvis du vil...)

Men det er noen, som Hanne, Linda, og Astrid, som er Juletradisjonenes skytsengler (og sannsynligvis innehavere av svært sterk viljestyrke) og åpner ei luke per dag.

I går var det iallefall juleavsluttning, alle var pynta og vi hadde julemiddag. Etterpå så vi julemusikalen drama, musikk, dans, og lyd, lys, og scene har brukt ca. all tida si på de siste to ukene. Sykt koselig! Også var det juletregang. Å gå rundt juletreet er en annen juletradisjonish greie jeg har funnet ut at jeg egentlig ikke er sånn ekstremt gira på. Jeg mener, det er ganske gøy på slutten av "Så går vi rundt om en enebærbusk" når vi løper hjem fra kirka og folk går i hverandre og det blir litt kaos. Men ellers? Vi går jo bare hånd-i-hånd rundt et tre og synger. Hva er spesielt underholdende med det? (Ja, jeg vet, jeg viser her at jeg er et typisk eksempel på underholdningsgenerasjonen og at det handler om tradisjoner eller noe, men jeg får skylde på at foreldrene mine har en nærmest anti-tradisjonsgreie, i tillegg til at det faktik ikke er min skyld at jeg foreksempel ikke ble født inn i "arbeide tolv timer i gruven" generasjonen).

Og nå er jeg hjemme og klar for jul =) whii! Mamma er fortsatt i "Malene er endelig kommet hjem, så nå må vi være skikkelig snille med henne" modus, så jeg får, som den eneste i familien, lov til å spise julekakene. Jeg får nyte det mens det varer... Men, men, mamma og pappa roper på meg og vil at jeg skal vise dem bildene jeg har tatt siden sist og fortelle alt om mine nye venner osv. så jeg tror jeg skal gå og gjøre det nå, så, ha det bra alle leserfolk, jeg kommer sikkert til å være litt aktiv her nå som jeg er hjemme ;) Cheers


*nei, jeg vet heller ikke hva jeg mente med å si det.
**I så fall har jeg hatt min første "hjelp! Jeg blir gammel!" opplevelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar