mandag 2. april 2012

Shalom, baby

Når det gjelder ferie er foreldrene mine definitivt ikke charterferie-og-all inclusive type mennesker. Toppen av lykke er å dra til et sted nordmenn aldri har hørt om. Hvor du må navigere deg ved hjelp av sola*. Og de bruker et skriftspråk vi ikke forstår.
Nevnte foreldre
En annen ting er at pappa blir bestevenner med ALLE. Selv om klokka er fire om natta og vi er kjempetrøtte, er det for eksempel veldig viktig at han har en lang samtale med mannen på leiebilkontoret om diesel.

Hvis du ikke har fått det med deg, så er nevnte nåværende feriested Israel.

Hele familien er samlet, til mammas store lykke, og vi er også sammen med familien Mersland. De er mye mer hardcore enn mine foreldre, så mens vi er på stranda drar de til Vestbredden.

Ellers har vi gjort mye spennende. På fredag dro vi på to markeder i Tel Aviv. Det var et kunstmarked med hjemmelagde, fine ting. Og et "kaosmarked" med mat og angry birdseffekter.

Vi spiste også på en marrokansk restaurant. Utrolig god mat, og det var bare lokale der, så foreldrene mine var kjempegira.

Lørdag dro vi til en (kristen) menighet i Haifa. Her var det både jøder, arabere, og nordmenn. Utrolig fint å være sammen og kjenne på felleskapet som kommer å ha samme tro, på tvers av nasjonalitet!

I Haifa hadde de også dette

Seriøst, dere husker dette?

Er jeg den eneste som husker det?

Hallo, det er jo bahaitempelet avbildet i KRL-boka fra ungdomsskolen!!!

Ok, så, jeg har muligens en liten tendens til å huske detaljer andre glemmer.

Jeg var litt fascinert av det bildet husker jeg, fordi det på en måte var så perfekt.Og når jeg nå så det igjen var det litt som å se, jeg vet ikke, en slags kjendis. I bygningsform. Hvis det gav noen mening?

Bare at det var egentlig så perfekt at det ble ekkelt. Og vi fikk ikke lov til å ta på vannet. Som selvfølgelig førte til at jeg hadde VELDIG lyst til å ta på vannet.

Ellers så har vi også vært hjemme hos noen lokale, siden pappa har kollegaer her. Vi spiste et shabbatsmåltid, og Silje og meg ble med datteren i huset ut etterpå. Spennende å møte israelske ungdommer! Nyhetene fra Israel fokuserer gjerne på angrep og terror, men det vi opplevde var at dette var ungdom som levde liv veldig lik våre egne.

Så er det selvfølgelig forskjellene, da. Militærflyene som flyr forbi hvert tiende minutt. Sikkerhetskontrollen utenfor kjøpesentrene. Det faktum at jentene vi snakket med skulle begynne på sine obligatoriske tjenesteår i militæret fra høsten av.

I dag har vi vært på stranda igjen. I kveld da jeg stelte meg viste jeg stolt og fornøyd magen min til Silje, og jeg bare "se! Jeg har fått farge idag". Så viste Silje meg sin mage, og jeg bare "ehm, nevermind".

Men altså, jeg har det virkelig fantastisk her. Det er sol hele tida, og kaffen er kjempebillig. OG, nede i ganga er det en mann som trykker på en døråpningsknapp for meg, slik at jeg slipper å, du vet, trykke på knappen selv. Jeg kunne godt tenkt meg en slik mann i ganga vår i Bergen. Bortsett fra at jeg tror ikke han hadde fått plass. Med mindre han var ekstremt tynn eller noe..
Og nå skal jeg sove. Takket være at jeg deler rom med alle mine søsken har vi en slags "leggetid".

Sees!
*det er ikke en overdrivelse, pappa måtte faktisk gjøre det på fredag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar