fredag 23. september 2011

Blonde on a budget

Jeg anbefaler egentlig ikke å begynne å skrive humoristiske, nynorske dikt samme med sidemannen din to minutter før forelsesningen begynner. Det er altså en viss fare for å bli så revet med at du ikke merker at forelesningen har begynt igjen. Jeg anbefaler deg heller ikke å rope "mago" veldig høyt under nevnte forelesning.

Jeg gjorde dette fordi jeg ble så begeistret over Kristines forslag om å omskrive "mage" til "mago". Og jeg som sagt ikke hadde lagt merke til at pausen var over?

Hvis du altså går imot mine advarsler og faktisk gjør som meg, så må jeg advare deg med at omtrent halve salen kommer til å snu seg mot deg. Og at gutten som sitter ved siden av sidemannen din kommer til å begynne å le. Og at foreleseren kommer til å legge merke til det, og spørre om det var noe.

Har jeg nevnt at vi er 380 elever i klassen?

Jeg følte vel meg egentlig litt som en viss frøken med samme studievalg som meg selv...Ellers så skrev jeg budsjett i går. Unnskyld meg, men av og til hater jeg å være en Fattig Studenttypeperson. Jeg mener, det er litt trist å vite at du sannsynligvis har et lavere månedsforbruk enn de narkomane på gata som ber deg om penger.

Jeg tror jeg må tvinge meg selv til å være positiv bittelitt. Fordi, tross alt, i en verdenssammenheng er jeg rik. Jeg spiser meg mett hver dag. Jeg har et - forholdsvis - fint sted å bo. Jeg lever i et land med fred. Jeg har gode venner og en fantastisk familie. Pluss at jeg ikke er allergisk mot sjokolade.

Det ville vært virkelig grusomt.

Egentlig tror jeg at å falle inn i den "stakkars meg jeg har ingen penger" greia er en utrolig dum vei å gå.

Jeg tror den gode veien å gå er å stole på Gud, vår forsørger.

Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne? 26 Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verd enn de?

27 Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde? 28 Og hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser! De strever ikke og spinner ikke, 29 men jeg sier dere: Selv ikke Salomo i all sin prakt var kledd som en av dem. 30 Når Gud kler gresset på marken så fint, det som gror i dag og kastes i ovnen i morgen, hvor mye mer skal han ikke da kle dere – dere lite troende!

31 Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: 'Hva skal vi spise?' eller 'Hva skal vi drikke?' eller 'Hva skal vi kle oss med?' 32 Alt dette er hedningene opptatt av. Men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette.
33 Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. 34 Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar