torsdag 23. desember 2010

Lille julaften!

Idag er det, som folk sikkert vet, LILLE JULAFTEN!!! Vel, hvis ikke du er broren min, Andreas, da. Han forsto ikke hvorfor vi andre "stressa sånn" med vasking og slikt idag, for det var jo "flere dager" til jul...jeg tror en av grunnene til at han ikke visste hvilen dag det var er at han hadde glemt godterikalenderen sin. Men det gikk bra, for jeg hadde tatt ut all sjokoladen og spist den for ham. Jeg er snill sånn.

I kveld har familien pyntet juletreet, badet i boblebadet, og sett "Hjemme alene". Utrolig koselig. Bortsett fra at en viktig person ikke var tilstede. Nei, jeg snakker ikke om Pottifar (katten), som ditcha både boblebadet (han pleier vanligvis å gå rundt kanten på det mens vi er oppi, men det var for kaldt) OG filmen. (Jeg tror julekulene distraherte ham. Han har aldri hatt det så gøy i sitt liv.) Jeg snakker om min kjære, eneste søster, Silje, som er på utveksling i USA i år. Hun har det heldigvis veldig bra der nede, men vi savner henne selvfølgelig alle sammen nå i jula!

Ellers så har jeg hatt noen travle dager. På en måte. Mesteparten av tida har jeg laget innviklede, hjemmelagde julegaver, spesielt av den spiselige sorten. Dette har resultert i ekstremt mye deigspising. Det aller beste er å slikke bolla som bare har inneholdt smør og sukker...Jeg har også vært mammas lakeitypeperson og vasket huset osv. OG jeg har møtt diverse slekt og venner.

Men nå skriver jeg om alt jeg har gjort og jeg liker ikke å skrive om alt jeg har gjort (egentlig) fordi jeg føler det er litt innbilsk. Sånn "jeg er så interessant at ALLE bryr seg om at jeg spiste fem knekkebrød med gulost idag!" MEN, noe som faktisk er (litt. På en måte.) interessant, er at jeg dro til Århus og møtte min kjære amerikanske barndomsvenninne Nina. Det var sykt koselig!
Fordi det var ganske kaldt i Århus måtte jeg lære Nina skandinaviske insiders tips til å holde seg varm. (stikkord: ULL. ULL. ULL.) Det var også veldig viktig at vi ikke var så mye ute pga. nevnte kulde, så vi MÅTTE faktisk dra inn på mange butikker. Det var ikke vår skyld at alle butikkene vi dro på var 1) dyre, og 2) hadde veldig mange fine ting i seg.

En av de fine tingene jeg fant var et NYDELIG, digert blått skjerf. Jeg tenkte, "hm, dette var litt dyrt, men det er så fint og passer til alt, så jeg MÅ kjøpe det". Så sa jeg hva det kostet til Astrid noen dager senere. Og hun mente det var VELDIG dyrt. Og så sa hun hva det kostet til noen andre, og de mente også at det var VELDIG DYRT. (Så min nye leveregel er å slutte å fortelle folk hva ting jeg kjøper koster. Bortsett fra Kristine, fordi hun ofte kjøper ting som er ennå dyrere.)

Men det gjør ingenting, for pengene gikk til CHULAENE. Siden ikke alle er så informerte som meg selv (hø hø hø), må jeg kanskje skrive hvem chulane ER: bolivianske fjellkvinner. De sitter der oppi fjellene og håndstrikker disse skjerfene av alpakkaull fra deres tre alpakkasauer. Dag og natt sitter de der og strikker, så barna deres kan få en bedre fremtid enn dem selv. Bare at på morrakvisten kommer mennene deres hjem. De har vært ute og drevet dank hele natten, og nå vil de ha en slags boliviansk brennevin. Så da tar de NESTEN ALLE PENGENE OG KJØPER DEN, slik at de bolivianske chulaene må strikke ennå fortere for at barna deres i det hele tatt skal komme seg gjennom barneskolen.

Trust me on this, hallo, jeg var faktisk tre hele uker i Honduras i vinter, JEG VET HVORDAN DET ER DER NEDE!!!!

Okei, nå må jeg snart slutte å tulle og gå og legge meg. Wow, enda en uinteressant fakta. Men uansett, jeg tenkte jeg skulle skrive litt mer OM JULA først. Vi gjør den til mye, men den handler egentlig bare om en ting. Det er bare lett å glemme det blant alle sjokoladekaramellene. For noen dager siden ba jeg Gud om å vise meg et bibelssted som passet nå til jul, og jeg føler jeg ble minnet på begynnelsen av Johannes evangeliumet. Jeg hadde aldri tenkt over det før, men kapittelet oppsummerer hva det egentlig handler om på en utrolig fin måte:

Ordet ble menneske 1I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til 4 i ham, var liv, og livet var menneskenes lys. 5 Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det. (...)9 Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden. 10 Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke. 11 Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham. 12 Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn. 13 De er ikke født av kjøtt og blod, ikke av menneskers vilje og ikke av manns vilje, men av Gud. 14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet. Gud ble menneske og tok bolig iblant oss - er ikke det FANTASTISK og UTROLIG?

GOD JUL!

2 kommentarer:

  1. Helt enig i at det er best å ikke fortelle hva ting koster! Det har jeg også lært nå. Gleder meg til å se skjerfet! Og deg:)

    SvarSlett
  2. Ha ha, vi får begynne å si at tingene vår ble kjøpt på et loppemarked...GLEDER MED MASSE til å se deg igjen!

    SvarSlett